Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
Någon som vet med vilket moment de låsbara hjullåsen till XC90 ska dras åt? Jag har aluminiumfälgar och Volvos orginal-hjullås.

När jag kom hem från uthämtningen av bilen monterade jag på dem "för hand", dvs med fälgkors och drog åt så hårt jag tordes. På instruktionen till hjullåsen står att man ska se efter i instruktionsboken vilket vridmoment som de ska dras åt med. Men jag finner ingen sån information i bilens instruktionsbok.

Eftersom jag har rätt dålig erfarenhet av låsbara hjulbultar som gått sönder (på min V70N 2.4T -00), så hade jag helst sluppit att montera dem, men enligt Volvia så får jag inga nya hjul om inte de låsbara hjulbultarna är monterade. Känns som att jag därmed måste ta risken att ha dem på. Jag är beredd att skaffa momentnyckel, bara för att slippa dra åt dem för hårt och därmed riskera att dra sönder dem antingen vid åtdragning eller vid lossning.
Användarvisningsbild
av CarMan
du ska dra dom 140Nm
med ett fälg kors så drar man lät 200Nm om mantar i ordentligt.

du har den senaste sortens låsmuttrar, dom har inte strulat, så du kan vara lugn.
det är ofta fälgen som oxiderar & deta gör att fälgen "växer" & med det öker trycket på bultarna.

ett tunt lager spay fett på nav & välgens anläggningsyta förhindrar deta (ett tunt lager!)
Användarvisningsbild
av Larre
Stort tack, CarMan!

Bra att de nya har en bättre konstruktion!

De 140 Nm gäller väl bara de låsbara hjulbultarna? Om de andra ska dras åt hårdare, vilket moment ska de dras åt med?
Användarvisningsbild
av CarMan
samtilga dras med 140Nm
skilnaden med dom låsbara är att man inte ska dra dom med muttermaskin
Användarvisningsbild
av Larre
Respekt! =)

Finns ingen vettig anledning att tanka E5 / 98 f&o[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]