Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av samcan
Hej på er alla !

Nu har vi en litten knodd på väg, jag undrar om någon vet om det är möjligt att avaktivera passagerar krockkudden ett tag och om ni vet hur mycket denna historia kan kosta på volvo !

Mvh SAMCAN>
av Marbas
Ja det går, min passagerarkrockkudde är avaktiverad. Tror att du kan göra det själv på nyare modeller (vet dock inte från vilket år). Min kan man det inte på (MY2004). Krockkudden var avaktiverad när vi köpte bilen, så vad kostar vet jag inte...
Användarvisningsbild
av samcan
Marbas skrev:Ja det går, min passagerarkrockkudde är avaktiverad. Tror att du kan göra det själv på nyare modeller (vet dock inte från vilket år). Min kan man det inte på (MY2004). Krockkudden var avaktiverad när vi köpte bilen, så vad kostar vet jag inte...
haloj ! jo har hört också att dem nyare modellerna ska ha avkopplings möjlighet, min t5a är en 2001 så den har inte heller nån knapp :) , nån därute som vet priset ?
Användarvisningsbild
av #27
För att koppla bort passagerarkrockkudden så får man köpa en sats vid volvo och ladda mjukis kostnad vet ej..
Användarvisningsbild
av Mr 76
Tror att jag tidigare har läst om dettta på forumet.

Har för mig att det kostar ca 1000 kr att få den urkopplad.

//Mr 76
Användarvisningsbild
av Loner
Precis, runt 1000-lappen.
Jag gjorde det på min för runt 2 år sen.

/L
Användarvisningsbild
av Mr 76
Hur gör de då?

Stänger de av den med en speciell "nyckel" eller drar de ur kontakten till airbagen? De plockar väl inte bort airbagen?

Äve jag kommer nog att behöva göra det till sommaren! :D

//Mr 76
av Hemgårn
lurig kostnad, 1000kr. Kostar det inte 300kr att nollställa servicelampan? Som tur är går det ju jättebra att fixa det själv.

Man måste alltså ladda nya mjukisar för att få bort airbagen på passagerarsidan? Det är väl det som hindrar oss med något äldre v70 att göra det på egen hand då? Var ska urkopplingsknapp sitta annars?
Användarvisningsbild
av CarMan
isamband med urkoppling ska et fyllas i några dolkument som ska skikas runt lite gran. en urkopplar airbag ska bokföras på den verksta som gör jobbet, samt hoss volvo igöteborg & vägverket.
desutom så kopplas kontakten fysiskt ur på alla modeller & en "dummy" måste köpas in o ersätta airbagen för att "lura styrenheten. på visa bilar kan en mjukvara laddas för att ersätta dummyn, tror det var så. men kontakten kopplas alltid ur ialla fall. = du kan inte jämföra med var en mjukvara kostar att ladda
Användarvisningsbild
av camaro69
En av de få detaljer som jag verkligen skulle lämna min bil till verkstaden för, är SRS-systemet.
Det är baske mig ingen lekstuga för glada amatörer att fippla med.

Räddningspersonal (polis, brandkår, och ambulans) har en oerhörd respekt för icke utlösta airbags i samband trafikolyckor.
Man kan bli ihjälslagen av en airbag.

Jag tror ingen snål förälder, någonsin skulle förlåta sig själv, om ett barn skulle skadas av en felaktigt urkopplad airbag.

Någon gräns har väl i alla fall snålheten.

Vad är det som hindrar att montera den bakåtvända barnstolen i baksätet?

Om ni är rädda om era nära och kära, tänk på säkerheten.

camaro69
B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Bakre ljuddämpare hål

Hej. Jag upptäckte kondens på marken o[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag upplevde ett "slingrande" beteende v[…]