Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
vevhus.PNG
vevhus.PNG (76.12 KiB) Visad 1419 gånger
1. Hur noga bör man göra rent röret som går mellan 9 och 14? Jag har lossat det från oljefällan och vevhuset och det såg hyfsat ut i den änden. Kan jag blåsa lite tryckluft i det vid 9, eller bör jag lossa skruven 15? Jag tänkte helst slippa ta loss hela röret, men jag vill å andra sidan inte fuska nu heller när alla andra slangar är borttagna.
2. Den lilla plastslangen mellan 9 och 14 är skadad men verkar inte finnas som separat reservdel i Vida. Finns den ändå att köpa alt. kan jag byta ut den mot någon annan slang? Jag misstänker att hela nr. 8 kostar en slant.
3. Vad kostar delarna till vevhusventilationen hos Volvo-ÅF på ett ungefär? Ex. Vparts har ju ett kit, https://vparts.se/se/vevhusventilations ... ensin.html för 897 kr. Men eftersom jag ändå måste ha lite fler delar så köper jag hellre på Volvo om det bara är "lite" dyrare.
4. Är det någon här som gjort ren vevhusventilationen utan att plocka bort insuget? Nu är det redan borttaget så det kvittar, men enligt Haynes så ska det ju räcka att plocka bort generatorn och det är jag väldigt nyfiken på hur det skulle gå till rent praktiskt.
Användarvisningsbild
av fisse
Mellan 9 och 14 sitter inte dom absolut mest kritiska punkterna. Det som är viktigt att rengöra/byta är fällan, slangen mellan fällan och blocket. Anslutningarna i blocket och dess komponenter. Du kan blåsa med tryckluft, men att montera isär just det vinner du inget på.

Slangen från toppen av motorn ner till fällan, den brukar bli hård och spricka. Den är viktig att byta. Brukar bli oljesöl vid tändspolarna och tändstift om den brister.

Delarna från Vparts har ett bra pris jämförelse med Volvo. Och kvalitén är nog minst lika bra. Har själv köpt mitt kitt från Vparts.
Jag fick övertryck i vevhuset på min 06:a 2.5 T. Demonterade insuget mm. Oljefällan var full med sk-t så jag köpte en ny. Vidare var banjobulten(15) och den tunna slangen(9-14) helt igensatta. Använde nylonlina till grästrimmer för att rensa den tunna slangen. Den lite grövre slangen 10-12 (8) kollades med samma nylonlina och den var ok. Håller med fisse att oljefällan är det viktigaste men vill man ha undertryck i vevhuset måste man se till att banjobulten och den tunna slangen är helt rena.
Nu har jag gjort en beställning från Vparts och kompletteringshandlat hos Volvo-ÅF. Tyvärr fanns inte böjen 9 och den tunna slangen från den att köpa separat utan då skulle man behöva köpa hela 8 komplett för 1800kr. Så den gamla böjen får duga och slangen antar jag att det funkar med en vanlig bensinslang eller liknande med fem mm innerdiameter.

(Man kan i alla fall inte anklaga Vparts för att vara söliga. Jag lade beställningen söndag kväll och 6.30 på måndag morgon fick jag ett kollinummer på mailen.)
Antar att det är en V70 du har iom att 9an inte gick att köpa separat (?), den finns inte till V70 separat av någon anledning men till S80 finns den separat. Ingen jätte skillnad mellan dom båda.
Bort med insuget, svårt att komma åt och se ordentligt med det kvar på, och inte minst kunna göra rent i inloppen ordentligt utan att peta in onödigt mycket ev skit i motorn som sitter i dessa hål.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]