Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paddan1000
Jag tänkte byta motorfästena på min Volvo V70XC Ocean Race 2002 med 2.4T motorn och automatlåda. Jag har redan köpt det övre vid fjäderbensstaget, det från växellådan och det vid höger framhjul. De som jag inte vågat beställa är de två hydrauliska, det främre och det bakre.

Många Youtubevideor visar att det främre och det bakre hydrauliska motorfästet är olika på många Volvobilar, men det finns inga som visar hur det är på min bil. Till min bil hittar jag många fästen som beskrivs som det främre, men jag hittar inga referenser till det bakre.

Är båda mina motorfästen identiska så jag kan köpa samma till båda, eller finns det två olika och vilka OEM-nummer har de i så fall?

Fungerar det här från Biltema?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029680/
av MickeM
Vad får dig att tro att dom motorfästerna är dåliga?
Att byta "bara för att" är pengar och besvär i sjön, eftersom dom verkligen inte är vanligt fel oavsett mil.
Ser du brott i dom, eller vätskeläckage är en annan femma.

Dieslarna däremot, har vakuum kopplat till dom, och kan ge mäkliga ljudfenomen.
Ångbåt typ. Vanligare med byten alltså.

Övre/bakre och Nedre/främre (momentstagen) är dom som ger sig med tiden och milen.
Högra fästet förekommer också att det lossnar från stålet och kolapsar, typ, och får motorn att hänga ner på höger sida.

Om dom du länkar till passar "bolt on", vet jag inte.
Fram är möjligt, med det bakre vilar mot styrväxeln och just den är lite olika genom åren.
Hur det påverkar motorfästet/kudden vet jag inte.
Jag har inte bestämt mig för om jag ska byta dem eller inte. Jag har bara sett att det översta motorfästet är sprucket rätt igenom och antagit det värsta om de andra, eftersom bilen trots allt är 16 år gammal. Men upptäcker jag att de hydrauliska motorfästena är dåliga när jag byter de andra i samband med vårens oljebyte vill jag vara förberedd och kunna få tag på de nya snabbt så jag slipper kravla runt under bilen två gånger i år.
Men ofta händer det att jag byter fullt fungerande saker när de börjar bli gamla, bara för att veta att det är gjort så jag slipper tänka på det senare eller upptäcka att de fallerar den hårda vägen mitt på motorvägen eller på besiktningen. Biltema-motorfästet jag länkade till kostar bara 349 kr så två sådana är ingen kostnad att tala om.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]