Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kim75
Hej är ny här och har en fråga. Behöver byta låda på min s60 2,4t 02.
Nu har jag hittat en växellåda från en V70 2,4 20v sugmotor 2007.
Så frågan är passar den på min 02 förutom att de är annan utväxling.
av MickeM
Jag TROR att alla M56 passar bolt on, men obs tror.

Sen finns också RISK för att sytemet inte tycker att motorvarven vs hastigheten via ABS matchar och får spel.
Men om den parametern finns på dessa Volvos vet jag inte.
En bekant råkade på patrull i en VW när han bytte till 6vxl från 5vxl.
Systemen varnade efter nån km.

Vågar man fråga VARFÖR lådan bytes?
Ras är otroligt ovanligt nämnligen, men visst......

Men många inbillar nämnligen sig låd-ras av knackande/tickande ljudet på tomgång som bara är skönhetsfel som vissa får.
Även en torpedvägg genomföring som kan lossna och få växellådan att låta satan, trots att det bara är ljud som kommer in utifrån helt odämpat.

Surt att byta låda i onödan, menar jag...
av Kim75
Hej lådan somm sitter i nu låter illa vid motorbroms på alla växlar utom 5:an metalliskt skrapljud. Efter byte av olja så känns de som lådan behöver bytas. Massor av aluminiumspån i oljan. Efter lite googgle så verkar de ät drabbat flera m56 lådor.
Jag har hittat en låda på returbilen till en 07:a som gått 16000mil för 800kr. Så det är därför jag undrar om lådan är kompatibel med min, vet att vajrarna år olika men växelarmarna går nog att byta. Vet ej om inre drivknut är lika som min. Bilen som lådan kommer ifrån är en 170hk sugmotor.

MickeM skrev:Jag TROR att alla M56 passar bolt on, men obs tror.

Sen finns också RISK för att sytemet inte tycker att motorvarven vs hastigheten via ABS matchar och får spel.

Men många inbillar nämnligen sig låd-ras av knackande/tickande ljudet på tomgång som bara är skönhetsfel som vissa får.
Även en torpedvägg genomföring som kan lossna och få växellådan att låta satan, trots att det bara är ljud som kommer in utifrån helt odämpat.

Användarvisningsbild
av mafors10
Kim75 skrev:Hej lådan somm sitter i nu låter illa vid motorbroms på alla växlar utom 5:an metalliskt skrapljud. Efter byte av olja så känns de som lådan behöver bytas. Massor av aluminiumspån i oljan. Efter lite googgle så verkar de ät drabbat flera m56 lådor.
Jag har hittat en låda på returbilen till en 07:a som gått 16000mil för 800kr. Så det är därför jag undrar om lådan är kompatibel med min, vet att vajrarna år olika men växelarmarna går nog att byta. Vet ej om inre drivknut är lika som min. Bilen som lådan kommer ifrån är en 170hk sugmotor.

MickeM skrev:Jag TROR att alla M56 passar bolt on, men obs tror.

det kan vara olika splins kolla vilken kopling modell som sitter på bilarna o jämför det råkade jag utför
men lite trix med rätt kopling så funkar det fint

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]