Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andy8008
Hej

Min v70n håller tätt i kylarsystemet nu efter jag bytt expansionskärlet & givaren men som innan det bytet så kommer texten ”låg kyl v. Nivå stanna omgående” upp efter ca 5 SEK vid varje start & försvinner inte sen!

Inget läckage någonstans så hur i helsike kan detta ske?

Finns där ngn säkring till detta tro?
Man får ju inte bort texten så kan inte utläsa ngt på färddatorn ... den håller normal värme & bilen ger värme precis som den ska ..

Vänligen kom med tankar & idéer!
av Rådlös
Håller motorn nivån på vätskan? Alltså är det ett falsklarm?

Man kan väl annars tänka sig att givaren för vätskenivån har fått en "omild behandling" och är trög på något sätt. Eller att du har en luftficka som inte vill lossna och bubbla ut.
av Andy8008
Den håller nivån på vätska än & givaren i botten av behållaren hämta jsg ut en på Volvo & bytte. Normal nivå & normal motor värme så blir knäpp på detta ... gör ju inte nolla dom här texterna heller ...
Kör så hittar den ut till slut. Det är självluftande. Det som brukar hända är att man kör till termostaten öppnar så sjunker nivån och man får felmeddelande om låg nivå. Efter efterfyllning är det klart.

Givaren I kärlet är vad jag vet den givare som finns. Får du fel på nivån utan att det är det är givaren eller någon kabel dit inte frisk.
av MickeM
Ja.
Luftbubblor försvinner med första rejäla vamkörningen.

Som sagt:
Om varningen kvarstår trots rätt nivå är det givaren som fastnat eller är kass.

Man borde kunna koppla loss givaren (om den är slutande) och bli av med varningen.
Då har man ingen övervakning, men tills man köpt ny givare kanske...
av Andy8008
Jag satte ny givare från Volvo tidigare i veckan men ingen skillnad, dock när jag va på väg till Volvo den dagen slocknade varningen ca 10 sekunder sen kom den igen men tänkte lika bra byta givaren ändå men problemet kvarstår.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]