Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Nu är den årliga besiktningen klar UTAN att dom kör den i bromsrullarna.
Har nu lärt mig att ha med ett dokument från Bilprovningen med listan för vilka bilar
som kan/bör testas i rullarna.
XC90 Årsmodell 2003 skall INTE köras i dessa.
Blir lite diskussion vid varje besiktning som numera går lite lättare att övertyga dom om detta.
Jag är ju inne på min 3dje Vinkelväxel eller rättare sagt nr 2 som jag lät renovera och förstärka.
Vet inte om denna tråd ligger rätt? Ni får gärna flytta den om så är fallet.
Användarvisningsbild
av wissel
Fixar det imorgon då lappen ligger i bilen.
Men principen är att samtliga XC90 från 2004 o framåt kan köras i valsarna. Fanns också beskrivning HUR dom skall hantera
bilen med tändning av osv. Återkommer som sagt.
Minns inte just nu om det var några undantag för övriga 4wd,
men grunden är att de flesta volvosar från 2003 kan köras UTOM XC90.
av glock40sw
Min V70XC 2002 fick inte köra på valsarna pga. visco kopplingen ,det var aldrig någon snack om detta.
Men när jag besiktade jäntans XC70 2004 ,fick den köras på valsarna ,eftersom Volvo hade kommit på att Haldex tålde detta med vissa begränsningar med tändningen av.
Vinkelväxel hade mig veterligen på båda bilarna samma
av Schmoyoho
wissel skrev:Vinkelväxeln har väl inte så mycket med Haldexen att göra? :o
Ingen haldex (eller viskokoppling) => inget mothåll i vinkelväxeln, bilen är ju renodlat FWD då. Problem uppstår om kopplingen nyper med ena axeln snurrandes på bromsrullarna och belastar hela drivlinan. Men även brukar farhågan vara skador på haldexen, inte på vinkelväxeln.
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
Schmoyoho skrev:
wissel skrev:Vinkelväxeln har väl inte så mycket med Haldexen att göra? :o
Ingen haldex (eller viskokoppling) => inget mothåll i vinkelväxeln, bilen är ju renodlat FWD då. Problem uppstår om kopplingen nyper med ena axeln snurrandes på bromsrullarna och belastar hela drivlinan. Men även då är min uppfattning att farhågan är skador på haldexen, inte på vinkelväxeln.
Mina 2 Vinkelväxlar byttes efter 6000 mil redan....så jag chansar inte som du förstår. :D

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]