Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fides
Hallo alla experter :)

Jag håller på med en bil som de tycks gå troll i, blir inte klok på den därav börjar jag snegla på om det inte är kortis i styrboxen.. Min fundering är då: Det borde väll rimligtvis inte vara några större konstigheter att "klona" denna och föra in allt på en frisk enhet? Jag har K-Tag och diverse andra leksaker som bör lämpa sig till ändamålet.

Det jag dock är lite fundersam över är just imobolizer, dock borde väll denna lilla krets gå att löda över till nya enheten?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av johnnype
Klona ECM är lätt, jag kan göra det över OBD-porten :)

Immo är ingen liten krets du flyttar.. det är ju en lång sträng/salt/hash som används av kryptorutinen. Om du inte menar EEPROM'en som innehåller detta men då är det ju en eeprom du flyttar. Men jobbigt att hålla på och löda saker i onödan
av fides
johnnype skrev:Klona ECM är lätt, jag kan göra det över OBD-porten :)

Immo är ingen liten krets du flyttar.. det är ju en lång sträng/salt/hash som används av kryptorutinen. Om du inte menar EEPROM'en som innehåller detta men då är det ju en eeprom du flyttar. Men jobbigt att hålla på och löda saker i onödan
Kretsen till Immo sitter ju typ 2 cm ifrån 29800 chippet om jag inte missminner mig? Typ 8 ben?!.
Ponera att ecm är kass och måste bytas (och tänker inte låta bila få de nöjet), då borde det väll gå fint att bara läsa ut EEPROM, ladda över till nya ECMen samt löda över denna lite krets från gamla boxen till nya?

Eller menar du att Immo koden följer med när man läser ut EEPROM? De vore magiskt för jag hatar att löda.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]