Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tkosj
Hej!
Jag har en Volvo S80 som drar väldigt mycket bränsle. Färddatorn visar att medelförbrukningen ligger på 11.4 fast när jag kollar på förbrukningen just nu så kan den hoppa upp till 30.1 och sedan sjunker ner igen. Bilen är automatare. Någon som har en idé om någonting är fel eller om den drar så mycket vanligtvis.
Tack!
Användarvisningsbild
av Jazzy
Det beror ju helt på körsättet och körstilen. Om det är bara småkörning, långkörning eller blandat körning? Att den vid acceleration kommer upp i en förbrukning på 30l/100 km är helt normalt.
av MickeM
Jazzy skrev:Det beror ju helt på körsättet och körstilen. Om det är bara småkörning, långkörning eller blandat körning? Att den vid acceleration kommer upp i en förbrukning på 30l/100 km är helt normalt.
Så är det!
Man ska inte bry sig i vad den momentana visningen i färddatorn visar för siffror. Det kan man inte utläsa vettigt bränsleförbrukning ur.
Bara när den drar mycket eller går snålt, typ.
Förbrukningen som visas då, stämmer inget med vad snittutfallet blir.

Snittförbrukningens visning i färddatorn stämmer bättre, men visar alltid nån decimal för lite.
Tex 0,72 när man själv mäter 0,76.....
av Tkosj
Ja, det är ganska mycket småkörning men jag är inte 11.4 lite för mycket? sen har jag ett däck som luften åker ut ur om jag har något tungt lastat haha, men jag ska byta det snart.
Korta sträckor stadskörning så är det fullt normal förbrukning. Särskilt så här års när det tar längre tid för motorn att bli varm.

Färddatorn har stämt på någon decimal när på mina två bensindrivna P2or. Alla pumpar verkar inte slå av riktigt samtidigt ändå så lite variationer blir det alltid i loggen även om man kollar värdena vid pump.
Användarvisningsbild
av Jazzy
1,14 liter per mil är absolut inte onormalt på småkörning för en sånn bil med automatlåda. Hade en V70 -97 med 140HK motorn och manuell låda som drog det samma på småkörning.
av Ocean81
Jag har en 2,5T Automat. Med vinterdäcken på bilen drar den ca. 10,4. Då kör jag 2 mil motorväg till jobb och en runda genom stan då ungarna lämnas på olika skolor och sen ska ju jag till jobbet. Samma vända tillbaka.
Med sommardäck ca. 9,7-10,1.
Hårdkör inte mer än omkörningar osv.... så din förbrukning är inte orimlig skulle jag säga.
av Tkosj
Okej, tack för alla svar.
Jag kollade mätaren nu när jag körde en sväng så när jag startar bilen och kör lite så ligger mätaren på 99.9/100 km men sen när jag kör så hoppar den från allt från 5.2 upp till 80.3 cirka. Känns inte helt normalt men men.
av LaRy
Fysiskt arbete kräver energi = bränsle. Momentanmätning anger vad som används i det aktuella ögonblicket. Jag tycker det är intressant att köra på en backig rak väg med farthållare på 110 km/ tim och konstatera att bilen varierar från ca 11,8 liter i backen ned till ca 5,4 liter i kommande utförsbacke. Det behövs energi i backen, = bränsle. Det som visas är fullständigt normalt! Kolla vad den drar med farthållare och slät väg, förmodligen mellan 7,8 - 8.5 liter, påverkas ganska mycket av lyfttryck i däck samt ifall du använder sommar eller vinterdäck.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]