Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikfry
Tjäna.

Detta kommer ni kanske att skaka huvudet åt, men jag är osäker på hur regleringen av ytterbelysningen fungerar.
Jag tycker manualen är aningen förvirrande så jag bifogar en bild här och vill gärna ha svar på vilket läge jag ska ha vredet på under körning.

Jag har alltid haft det på det som bilden visar. Halvljus fungerar ju dock också på det första läget. Vad gör man om halvljusen pajjar? Hittar ingenting om att varselljus finns, och man får ju inte köra med enbart parkeringsljus. Tack för svar.
Bilagor
CDB49612-A04D-4527-80CA-E4E322F31E8D.jpeg
CDB49612-A04D-4527-80CA-E4E322F31E8D.jpeg (17.38 KiB) Visad 961 gånger
av Norfleet
mikfry skrev:Tjäna.

Detta kommer ni kanske att skaka huvudet åt, men jag är osäker på hur regleringen av ytterbelysningen fungerar.
Jag tycker manualen är aningen förvirrande så jag bifogar en bild här och vill gärna ha svar på vilket läge jag ska ha vredet på under körning.

Jag har alltid haft det på det som bilden visar. Halvljus fungerar ju dock också på det första läget. Vad gör man om halvljusen pajjar? Hittar ingenting om att varselljus finns, och man får ju inte köra med enbart parkeringsljus. Tack för svar.
Om halvljuset slocknar, vilket inte är helt ovanligt med tanke på att saker och ting har en begränsad livslängd, lagar du halvljuset. Oftast är det faktiskt bara att byta glödlampa.
av MickeM
Läget rakt upp är halvljus på med automatik.
Helljus kan användas. Allt slocknar med tändningen.

Läget liggade är halvljus via automatik.
Inget helljus kan användas. Bara heljusblink är möjligt. Allt slocknar med tändningen.

Mellan läget är parkeringsljus.
Position, bak, sidomarkering och skyltbelysning lyser till det stängs av.

Positionsljus, bakljus, sidomarkering och nummerskyltbelysning lyser i alla lägen, och följer automatiken.

Varselljus har inte funnits sedan Volvo 900 serien.

Dimljus (extra utr ) får ej användas med halvljus lagligt utan får vridas till parkeringsljus.

Om en halvljuslampa pajar, skall parkeringsljuset i strålkastaren lysa tillräckligt så du syns. (Kallas också positionsljus)
Men ljuset på vägen från den strålkastaren med trasig halvljuslampa blir försumbart.
Det är böter på att köra med ett halvljus, så glödlampan bör bytas snarast. Rekomenderar båda sidor samtidig då de ofta går innom kort efter varandra.

Med alla lampor hela lyser positionsljuslampan och halvljuslampa i var strålkastare samtidigt i vågrätt och lodrätt läge.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]