Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
Hur vet jag säkert om jag har krock-kudde på passagerar-sidan?
Det gäller en V70N -03
Har inget nyckelhål för avstängning och det står inget tryckt på instrumentbrädan.

Är det tillräckligt för att vara säker på att jag inte har nån?

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Det låter som att du precis som jag har en 2003 utan airbag på passagerarsidan. För ytterligare bekräftelse kan du skapa ett konto "minvolvo". Där hittar du alla specifikationer från när bilen beställdes. Under "fordonsdata" finns en rad "Airbag på passagerarsida" (ja eller nej)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kollat om det står något hos Transportstyrelsen...?
Screenshot_20180130-232750.jpg
Screenshot_20180130-232750.jpg (78.81 KiB) Visad 295 gånger
Användarvisningsbild
av Någonting
Transportstyrelsen missar ibland att bilar har airbag, bland annat på min som faktiskt har det.
av Schmoyoho
Kan man inte bara öppna handskfacket och stoppa in handen bakom instrumentbrädan? Jag är inte helt säker men om man har airbag bör den väl ligga direkt an mot insidan av instrumentbrädan...? På en kompis S60 som jag vet saknar airbag kunde man iallafall känna insidan av instrumentbrädans plast där.

Finns det förresten något sätt att se om en S70 har kudde på passagerarsidan? Står ingenting hos transportstyrelsen och den är inte kopplad till minvolvo, om det nu ens funkar på en bil från 1998? Bilen har ett gammeldags handskfack och inte den finurliga designen som P2:orna har så min ovan beskrivda taktik funkar inte utan att montera bort hela handskfacket.
Användarvisningsbild
av Någonting
Schmoyoho skrev:Kan man inte bara öppna handskfacket och stoppa in handen bakom instrumentbrädan? Jag är inte helt säker men om man har airbag bör den väl ligga direkt an mot insidan av instrumentbrädan...? På en kompis S60 som jag vet saknar airbag kunde man iallafall känna insidan av instrumentbrädans plast där.

Finns det förresten något sätt att se om en S70 har kudde på passagerarsidan? Står ingenting hos transportstyrelsen och den är inte kopplad till minvolvo, om det nu ens funkar på en bil från 1998? Bilen har ett gammeldags handskfack och inte den finurliga designen som P2:orna har så min ovan beskrivda taktik funkar inte utan att montera bort hela handskfacket.
Det ska finnas in-printat i panelen där kudden sitter om den har det. Om den inte har någon text så finns det ingen.

Bilarna har även lapp i förarens dörrkarm där det står vilka kuddar den har.

Ser ofta ut så här:
Bild

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]