Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefanlindholm1
Har ett konstigt fel på min v70. Börjar alltid med att indikeringen vänster bakdörr öppen, och så tänds innerbelysningen fast bakdörren är stängd. Efter några minuters körning så tänds nästan samtliga varningslampor på instrumenteringen sedan slocknar allt . Alla varningslampor, hela mätarhuset blinkers varningsblinkers...... Men bilen går som vanligt. Stannar och startar om bilen så funkar allt, men bara för en kort stund innan det blir likadant igen. Någon som har nåt tips ?
av andersuw
Har lite svårt att få din symptombild att gå ihop så jag misstänker att det kan handla om två helt olika fel även om de skenbart ser ut att hänga ihop.

Att bilen varnar för öppen dörr och tänder innerbelysningen beror rimligen på något problem med låskistan i den aktuella dörren som gör att indikeringen för öppen/stängd dörr inte funkar som den skall.

Problemet med att kombinationsinstrumentet (Driver Information Module, DIM) får "spatt" beror däremot sannolikt på något fel på instrumentet. Alternativt skulle det kunna bero på fel på CEM (Central Electronic Module, huvuddatorn). Men man skulle då förvänta sig att en massa funktioner i bilen slogs ut, inte bara visningen i DIM.

På årsmodeller tidigare än -04 är det väldigt vanligt att DIM med tiden går sönder till följd av spruckna lödningar på kretskortet. Men fr.o.m. -04 infördes en ny och bättre variant som jag antar att du har. Om du har kromringar runt mätartavlorna har du den nya varianten (förutsatt att ingen varit där och petat in ringarna i efterhand, vilket är fullt görbart). Men det är förstås möjligt även för den nya och förbättrade DIM-varianten att gå sönder.

Felkodsläsning med en för bilen specifikt avsedd läsare (t.ex. VIDA/DiCE, inte en generisk OBD-läsare) kan kanske ge närmare besked om vad fel nummer två (att DIM får "spatt") beror på. Fel nummer ett är jag däremot inte säker på om det fångas av någon felkod.
Hallå.
Har dom runda kromringarna runt mina mätartavlor.
Förutom alla varningslampor på i instrumenteringen så slutar även torkarna att gå tillbaka till sin ändposition. Dom stannar när jag släpper spaken. Även blinkers slutar fungera. Tycker mej känna att styrningen av varmt/kallt inte fungerar. Precis i ögonblicket när indikeringen på bakdörren och när instrumenteringen
av andersuw
Eftersom det är andra funktionsfel än bara DIM-visningen kan det mycket väl vara CEM-fel det är fråga om även om det är svårt att vara hundra på diagnosen. Skulle möjligen också kunna vara att hela CAN-nätet (bilens huvuddatanät) slås ut på grund av någon glappkontakt e.dyl. Kan som sagt vara idé att läsa felkoder med för bilen specifikt avsedd läsare för den händelse det kan ge lite närmare besked. Det är inte säkert att det hjälper men värt att prova. Flera av oss här har den nödvändiga utrustningen. Om du berättar var du är kanske du kan få hjälp med läsningen av någon av oss.

CEM sitter inte riktigt under ratten men nästan. Du hittar den under instrumentbrädan strax innanför den säkringscentral du har på instrumentbrädans "gavel".

Skulle det vara CEM som fallerat finns det två rimliga vägar att gå:

1. Skicka CEM till något företag som reparerar dem, exempelvis det här:

https://www.obdtuning.se/sv-SE/reparati ... 70-6663009

2. Hör av dig via PM till johnnype här på forumet. Han kan kanske hjälpa dig att byta till en begagnad CEM.

Ett mindre rimligt alternativ är att köpa ny CEM hos Volvo. Går väl på minst tio lakan.
Lånade mej en OBD läsare. Antar att jag vet varför mororlampan börjat lysa iaf. Får felkod P0011 A . Går att radera den men dyker upp igen inom kort. Vid byte av kamrem så bytte verkstaden även vvt enheten. Kan det ha att göra med den ? Men instrumenteringen som slocknar efter en stund kan väl inte ha med det att göra ? ( tror att denna OBD läsare enbart tar motorkoder
av MickeM
Ja, en OBDscanner som läser koderna i formatet Pxxxx tar endast de standardiserade felkoderna
Mer påkostade modeller kan ta vissa i transmission osv, också, men de billigare tar bara motorn.
Och bara viss del av dom.

Dom räcker långt om motorn har problem.
I ditt fall tex säger motorstyrdonet att tempgivaren ballat ur, (P011A) och det tyder på sensorn, eller dess kablage mer än DIM.
av cary
Exakt så där betedde sej min 04 också , oftast när man kört en längre sträcka eller då vädret var varmt. En massa felkoder dök upp, men alla försvann vid återställning. Så en sommardag då det var 30+ dog den hemma på uppfarten.
Snabbt kopplade jag in Vida-läsaren och fick meddelandet att CEM var ur funktion. Detta hände för flera år sedan och jag fick fin hjälp av Johnny P som syns på forumet ibland. Han förde över mjukvaran från min CEM till en annan och den har funkat perfekt sedan dess.

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀