Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av drlecter
Tänkte köpa mig en xc90 med manuell låda. Årsmodell runt -07. Antingen en d5 eller 2.5t. Kör 1500 - 2000 mil/ år. Vad hade ni valt?
Input mottages tacksamt!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av MickeM
Motorvalet är väl idividuellt.

Du ska åka ganska mycket innan Diesel lönar sig.
Tex,
Dyrare i inköp än bensin-dito, (och kanske billigare vid framtida försäljning).
Svindlande skatt är ju ingen överaskning, men flera faktorer väger in.

Virvelspjällen är dyra diesel-fel som vissa får.
Partikelfilterbyte råkar vissa ut för. (Av dom som har)

Det bör också tas med i beaktande ang ekonomin anser jag.

Bensinarna dras inte med lika många saker som kan gå fel, har lägre skatt, och lägre inköpspris, men är dyrare i bränslekostnad.
Försäkringskostnadens ev skillnad känner jag inte till.

Ingen av motorvalen är dåligt, men om det är just ekonomin som styr motorvalet är det upp till indviden att räkna med ALLA kostnader.
Man stirrar sig lätt blind på enbart skatt/ kontra bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av wissel
Svår fråga egentligen. Personligen blev det en bensindriven bil. Jag rullar ca 15-2000 mil /år
så kostnaden lär ju inte spela någon större roll tycker jag. Skatten på en D5a osv, dieselpriset, hmm.
Jag själv kommer inte att någonsin i mitt liv att köpa en Dieseldriven bil men det är mera personliga
åsikter som inte härrör från vare sig ekonomiska eller miljöskäl att göra. Tycker helt enkelt inte om vare sig ljudet, vibrationerna
eller lukten av dessa. :-) Jag kommer att behålla min XC90 tills den ramlar isär av sig självt. Har inte haft några större
problem med den utöver att hylsan till vinkelväxeln lade av, åtgärdades med renovering och förstärkning av denna hos Ludvika Bil o Maskin. Nu räknar jag kallt med att den håller bilen ut. Läst en del om D5an och kamaxelras pga. aggregatrem som brustit o trängt in i kamrem vilket oftast? innebär motorsallad. Detta är i alla fall min bästa bil nånsin, har haft 43 bilar sedan 1965.
Användarvisningsbild
av drlecter
Det är inte helt lätt detta. Bra input! Man får väl gå på det som känns bäst helt enkelt. Ekonomiskt är det kanske inte någon större skillnad. När man räknar allt. Det är dåligt med beg bensinare på blocket.. finns fler dieslar. Hmm..

Användarvisningsbild
av drlecter
Det blev en d5:a -07 med manuell låda. Känner mig väldigt nöjd. 19000 mil. En del saker bytta som koppling, hylsa till vinkelväxeln, virvelspjäll, kamrem o vattenpump mm. Underbara bilar att åka i..

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]