Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Jag har haft detta i säkert ett år. Trodde det va skivorna.
Jag har nu bytt skivor och belägg runt om.
Inga missljud när jag kör.
Men ligger jag runt 100 och bromsar in så kommer ett vibrerande, mullrande ljudet. Låter grovt och nästan som man åker på målad linje fast utan mellanrummet på linjerna.
Ljudet finns på både sommar och vinterdäcken. Och med och utan friläge. Kör jag i säg 50 och bromsar hörs inget. Bara vid lite fart.

Har snurrat alla hjul och letat glapp. Hitta inget konstigt. V70n 02

Tips?
av Leopold
Jonas_latt skrev:Jag har haft detta i säkert ett år. Trodde det va skivorna.
Men ligger jag runt 100 och bromsar in så kommer ett vibrerande, mullrande ljudet. Låter grovt och nästan som man åker på målad linje fast utan mellanrummet på linjerna.
Ljudet finns på både sommar och vinterdäcken. Och med och utan friläge. Kör jag i säg 50 och bromsar hörs inget. Bara vid lite fart.

Tips?
Ett långskott men kolla så att samtliga hjulbultar är dragna med rätt moment, inga glapp. Kolla att det bottnar ordentligt utan rostkanter som tar emot, kolla att skivorna inte har kanter som behöver knackas/smärglas bort. Finns ju även enorma skillnader i kvalitet på skivor och belägg, jag byter enbart till Zimmermann pga superkvalitet till standardpris. På både BMWn och Volvon.

Har du mycket glapp i framvagnsleder och bussningar generellt kan det bli vibrationer så undersök noga. Detta borde gå att få ordning på.
av Jonas_latt
Leopold skrev:
Jonas_latt skrev:Jag har haft detta i säkert ett år. Trodde det va skivorna.

Tips?
Ett långskott men kolla så att samtliga hjulbultar är dragna med rätt moment, inga glapp. Kolla att det bottnar ordentligt utan rostkanter som tar emot, kolla att skivorna inte har kanter som behöver knackas/smärglas bort. Finns ju även enorma skillnader i kvalitet på skivor och belägg, jag byter enbart till Zimmermann pga superkvalitet till standardpris. På både BMWn och Volvon.

Har du mycket glapp i framvagnsleder och bussningar generellt kan det bli vibrationer så undersök noga. Detta borde gå att få ordning på.
Gäller både sommar däck och vinterdäcken. Så bultarna lär sitta. Nya skivor och belägg och felet fanns innan och efter.

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]