Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kanelen
Hej!
Har en V70N-01, 29200 mil. När man kör eller gasar och släpper gas så går tomgången ner till 500 - 600 varv för att sedan gå upp till normala ca: 1000 varv. Plötsligt igår slutade motorn att fungera varvmässigt. Mden gick bara på varv mella ca: 1500 - 2000 och pendlade där emellan konstant. Jag koppla ur batteriet och startade om då fungerade bilen som innan, med den skillnaden att Motor-Service lampan nu är tänd. Kan felet ha med varvtals pendlandet som tidigare varit. Är det någon som känner igen detta fel och vad kan detta tänkas kosta på Rejmes? Går den att köra med till jag får servicetiden på verkstaden???
kanelen
:???:
av jbl
Det är nog det berömda elektroniska gasspjället som är boven i dramat.

Rätt dyr del. Priset varierar men brukar ligga mellan 5000-6000kr(kan inte exakta priset). Jobb mellan 1500-2000kr nåt.

Kanske räcker det med rengöring samt programvara. kostnad runt 2000kr tror jag.

Är väl inte så roligt att köra med den men fara för bilen är det inte förutom om du skulle krocka pga gas bortfall i fel tillfälle.
av CANBus
Det låter snarare som ett fel i MaF :?:
utan att ha kollat på bilen så lägger jag min gissning på MaF:en...
jag skulle iaf lämna in den och läsa ut felkoderna, så slipper vi gissa.
för i slutändan hamnar du på verkstaden ändå!
av jbl
Läs felkoder så fort du kan. Det är det bästa du kan göra för att få reda på cad det kan vara. För en utläsning av felkoder så kan dom klämma in dig imellan ett jobb.
av kanelen
Tack för tipsen!
Plockade isär luftspjällhuset och gjorde rent det. Efter det fungerar tomgången som den ska,, utan att droppa under 1000 varv + att motor felstexten försvann. Då borde det väl varit spjällhuset som var skitigt, finns felkoderna lagrade någonstans? och måste man in till verkstad fast felmeddelandet nu är borta????
ps. kanon bra forum. ds.
:)
av jbl
Nej sköter sig bilen så behöver du inte in på verkstad. :D
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]