Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1226922
Har idag inhandlat mig en bättre begagnad Volvo S80 med turbo och automat. Är en 04 och ser helt ok ut. Har gått 20000 mil. Alla service papper och besiktnings protokoll finns kvar.

Har 2 frågor. Visste att PDC inte fungerade när jag köpte den. Går det att läsa ut felkoder för PDC med Vida eller liknande felkodsläsare? Vad brukar vara det vanligaste felet.

Märkte när jag körde hem och det var lite mörkt ute att dom 4 knapparna för sätevärme fram vä och hö, Bakrute värmare/spegel defroster och knappen för den extra kupefläckten inte är belysta. Dom skall väl vara belysta. Är det lampa eller diod i knapparna? Sätesvärmarna och extra fläkten fungerar i all fall. Har inte haft möjlighet att testa bakrute/spegel defrosten.

Mackan
#1226946
Ja PDC-systemet, som på S80 -04 hade en ny utformning jämfört med tidigare årsmodeller (på S60/V70 gjordes förändringen först MY -05) är i någon mån diagnosticerbart. På din bil är styrenheten för PDC (kallad PAM, Parking Assistance Module) en slavenhet till REM (Rear Electronic Module) så det är REM som lagrar eventuella felkoder. Vanligaste felet är nog att enskilda sensorer ger upp men om hela systemet är dött skulle jag tippa på att det är fel på PAM eller dess kablage.

De knappar du nämner skall mycket riktigt vara belysta. Om du byter är det nog lika bra att byta samtliga lampor i klimatpanelen (så när som på dem i knappraden nedtill). På S60/V70 är det sex stycken lampor av två olika typer. Vet inte hur det är på S80 men tippar på att det är likartat där. Volvo tar svinaktigt betalt för lamporna (räkna med runt femhundra kronor för en uppsättning) men åtminstone vissa av dem är svåra att få tag på med rätt ljusstyrka på annat håll.
#1227161
Har som sagt inte full koll på hur detta ser ut på en S80 men skulle tippa på att du hittar PAM i närheten av REM, det vill säga den styrenhet som sitter i anslutning till säkringscentralen i bagageutrymmet.

Om du inte får napp på din förfrågan om hjälp med VIDA-utläsning föreslår jag att du skickar ett PM till den forummedlem som kallar sig wissel. Vill minnas att han håller hus i södra Stockholmstrakten. Du kan hälsa från mig.
#1228159
Var idag hos Wissel och läste ut felkoder ang. PDC. Fick felkod REM 4F41 med PPC läsare. Koden innebär kommunikationsfel för PDC. Får leta upp PAM modulen och börja kolla alla kontakter, anslutningar osv. Blir helg jobb.

Har kollat lite på nätet hur man byter glödlamporna till dom fyra knapparna som ej är belysta (stolsvärme hö/vä, bakruta/spegel defroster och extra kupefläkten). Har varje knapp en egen lampa eller finns det bara en lampa för alla fyra knapparna? Tycker att det är lite konstigt att alla 4 skulle vara döda. Enl. filmer på nätet skall man sprätta loss den nedre delen som döljer skruvarna till AC enheten, ta bort skruvarna och sedan sprätta loss AC enheten. På min går det inte att sprätta loss den nedre delen, den verkar vara integrerad i växelspaks konsollen. Kan man sprätta loss konsollen och sedan ta ut AC enheten enl. tidigare beskrivning?

Himla trevlig kille den där Wissel, tack för hjälpen. :D :o

Fick också reda på att jag har Volvos dåtida värsting stereo HU-803. Måste kolla om den inbyggda CD växlaren funkar. Finns det någon manual för HU-803. Den finns inte med i instruktionsboken??
#1228183
Fint att wissel kunde hjälpa dig med felkodsläsningen. Och visst är det en trevlig kille! Har själv aldrig haft förmånen att träffa honom IRL men desto mer på det virtuella planet. :D

REM-4F41 betyder att signal saknas mellan PAM och REM. Tänkbara felorsaker är enligt VIDA:

Fel på ledningar/säkring för spänningsmatning till styrenhet backvarningshjälp (PAM).
Fel på relä för spänningsmatning till styrenhet backvarningshjälp (PAM).
Fel på ledning mellan styrenhet backvarningshjälp (PAM) och bakre elektronikstyrenheten (REM).
Defekt kommunikationsenhet, styrenhet backvarningshjälp (PAM).
Defekt kommunikationsenhet, bakre elektronikstyrenheten (REM).

Den sistnämnda felorsaken är inte särskilt trolig om det mesta andra i elväg bak i bilen funkar som det skall.

När det gäller belysningen i klimatpanelen (CCM). Nej det är inte en lampa för varje knapp utan flera knappar delar lampa. Troligen är det bara en lampa som är trasig (tror du menar framrutedefroster när du säger "extra kupéfläkten"). Men om jag var du skulle jag byta allihopa när jag ändå är där och rotar.

För att demontera panelen behöver du ett så kallat fiskben (även kallad P-mejsel), ett pet- och bändverktyg i plast som har den stora fördelen jämfört med en skruvmejsel eller dylikt att det inte blir några märken när man bänder. Volvo säljer en variant som jag och många andra använder. Tror artikelnumret är BI44 153 009 om det inte ändrats. Sedan gör du på följande sätt:

1. Koppla loss minuspolen till batteriet. Om tändningen varit på, vänta fem minuter före bortkopplingen av batteriet så att alla styrenheter hinner stänga ner sig i god ordning först.

2. Se till att växelspak/växelväljare är i bakersta läget (vilket på bil med automatlåda innebär att du måste stoppa i tändningsnyckeln och vrida den till tändning på). Peta in fiskbenet i bakkant av panelen runt växelspak/växelväljare och bänd uppåt. När den släppt lite i bakkant är det bara att försiktigt lirka upp panelen runt om. Vrid panelen 90 grader så att skruvarna under CCM blottas.

3. Skruva ur de två skruvarna som håller fast CCM undertill.

4. Vinkla ut CCM en aning i nederkant och dra den nedåt. Den kan sitta ganska hårt. Jag brukar skydda växelspaken/växelväljaren och panelen runt den med lite bubbelplast när jag donar med detta. Rätt lätt hänt att man sätter märken i dem annars.

5. Koppla loss panelen så att du kommer åt att byta lampor på ett bekvämt sätt.

Återmontera i omvänd ordning.

HU-803? Menar du inte HU-801, som beskrivs i instruktionsboken för S80 MY -04. Tror inte HU-803 passar i S80. Den är tänkt för S60/V70. Men HU-801 och HU-803 är nog ungefär samma sak så när som på den yttre utformningen.
#1228190
Tack för ett uttömmande och mycket bra svar. Blir till att börja rota där bak i helgen, på bilen alltså :D .
Allting funkar där bak så det bör ju inte vara REM som strular.

Du har så rätt, menade givetvis HU-801.

Står det PAM på modulen till PDC??
#1228202
Nej så snälla är inte Volvo att de märker sina styrenheter på det sättet. Men kolla här så ser du på ett ungefär hur PAM ser ut och var du kan förvänta dig att hitta den på en S80 -04.

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 06)%202004
#1228402
Jipiiiiiiiiiiiiiiiii. :D :) :shock: Nu funkar PDC igen. PAM låg löst bredvid REM. Bredvid låg två lösa kablar. Kopplade in dessa i PAM enheten och vips så hoppade PDC igång igen. Frågan är bara varför man har kopplat ur dom någon gång. Får väl se om det börjar bråka igen. Står ju ingenting om PDC i instruktionboken heller.

Ang. belysningslampan till dom 4 knapparna (sätesvärmare hö/vä, defroster ruta/backspeglar och defroster framruta. Skall den lampan var blå? Någon som vet. Var förbi Bilia idag och enl. dom skall den vara blå. Det var också den enda lampan dom hade hemma på hyllan. Pris hutlösa 96 kr för en liten lampa..
#1228413
Trevligt att det var så enkelt med PAM. :D Tidigare ägare kanske inte trivdes med pipandet och fann inte på något bättre råd än att koppla ur.

Lamporna till CCM har egentligen ofärgat glas men är försedda med en blå strumpa som vid behov går att flytta över till en annan lampa. Gult ljus från lampan tillsammans med blått filter från strumpan ger den gröna färg belysningen skall ha. Och ja, som jag varnade dig för tidigare är lamporna hutlöst dyra hos Volvo. En del av förklaringen är att åtminstone fyra av de sex lamporna i CCM (de med grå sockel) är svåra att hitta i rätt ljusstyrka någon annanstans. Volvo har därmed lite av en monopolställning.

När jag köpte min V70 -02 2007, med ca 16000 mil på mätaren, var det fortfarande liv i alla lamporna. Men på sina ställen var belysningen mer rosa än grön. När jag kikade efter visade sig förklaringen vara att vissa av lamporna sotat igen så pass att det ursprungligen gula ljuset under strumpan snarast var brunt. Efter moget övervägande valde jag att bita i det sura äpplet och betala de ca 400 kr Volvo tog för en komplett uppsättning lampor vid den tiden.

Det är alltid återförsäljaren[…]

Blinka och tuta, skaka sedan på huvudet n&au[…]

För att undvika olyckan som illustreras I d[…]

Lerad, Polerad, Lackbehandlad, Fotograferad. 1.j[…]