Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft en del problem med ABS larm på min V70 2003. Jag har efter googling bytt båda kransarna fram som var rostiga och spräckta. Jag chansbytte givaren höger bak efter att problem med larmen startat efter ett skivbyte där. En granne med som hade Vida systemet hjälpte mig ta fram koden BCM-0011, hjulsensor vänster fram felaktig signal. Åkte igår och köpte ny givare på biltema och bytte den men det är fortfarande fel! Känner inte att jag kan ta hjälp av min granne igen utan nästa steg är att lämna in bilen på verkstad men sista utvägen är detta forum. Hur kan jag felsöka detta problem? jag vill kunna felsöka fram om problemet ligger i signalen från hjulet upp till kontakten på givaren, eller om det ligger någon annanstans?
Du kan ju ohmmäta den,och/eller mäta i kontaktstycket när hjulet snurras.
Då ska det bli lite växelström.

Men att misstänka givaren, bara för att den kommer ifrån biltema är bara larvigt.
Då tror jag mera på att du inte fått dit den rätt.

Är det brott i givaren ör den paj.

Men jag skulle få felkoder lästa.
Ge grannen en slant eller nån öl, beroende på vad som uppskattas.
Var du noga med att den nya kransen satt still? Den får absolut inte gå att snurra på för hand, utan ska sitta fast i relation till drivaxeln.

Sitter drivaxeln som den ska? Bytte du centrumbulten som man ska göra när man använt den en gång när du bytte kransen? Felaktigt avstånd eller trasig centrumbult betyder också att abs-kransen kan vandra ut och in (eftersom drivaxeln då kan göra det).
Tack för alla tips. Vad gäller drivaxeln så bytte jag bult enligt Hanes. Det är tydligen sträckbultar (rätt namn?) som skall bytas vid varje demontering. Dock drog jag dit den med rätt moment när bilen var hissad. Har läst att den bulten skall dras när bilen står på hjulen för att få rätt moment, sant?

Jag blev så irriterad på att jag inte fick till det att jag åkte och köpte en bättre multimeter som mäter volt med 3 decimaler och andra skalor, men inte tusan fick jag några bra värden när jag snurrade på ett friskt hjul och mätte i kontakten. Tyckte att det var svårt att mäta på hankontakten och snurra samtidigt. Tänkte att jag demonterar vänster fram och kontrollerar att den sitter bra utan skräp emellan nånstans. Märkte då att bulten mötte botten i bulthålet innan givaren blev fastklämmd! Satte då en bricka mellan bulten och givaren och nu sitter den som berget. Tog en testrunda och felet försvann och jag blev glad som en speleman!. Åkte på en längre testrunda och efter att ha kört i 20 min så lös den förbannade lampan igen :evil: . Efter varje motorstopp och start igen så är felet borta när man kommit över 10 km/h. Sen kommer det lite random tillbaka igen. Nu ska jag ta en längre runda i morgon där jag skall avgöra hur stor sannolikheten är att glida igenom bilbesiktningen, sen skall jag nog om jag kommer igenom beställa en Dice och försöka igen
Felet är ju uppenbarligen avståndet mellan krans och sensor.
Sitter sensorn rätt emot eller hindrar rost?
Sitter kransen rätt, dvs Max intryckt mot drivknuten?
Har nya sensorn samma mått som gamla?

' ngen erfarenhet av Biltemas sensorer, men ringarna fungerar utmärkt.
Jag bytte (eller rättare sagt, verkstade bytte efter att drivaxelbulten gått av och jag inte klarade av att få ut den) min högra ABS-krans nyligen.

Ersättningskransen var från Biltema och har fungerat hur bra som helst (men jag kan tyvärr inte svara på hur lätt det gick att montera den).
Nu har jag besiktigat bilen och fick nedslag på spindelleden. ABS lampan tänds ibland och slutar inte förrän jag "startat om" bilen, dock var den släckt under besiktningen. Har nu lite mer tid att felsöka detta och har nog tänkt köpa in en DiCE från Kina för ändamålet. Men till att börja med blir det byte av spindelled istället

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]