Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick problem med min V70n-00, låste bara upp passagerardörren när den själv ville.
Fick tips på forumet att det kunde behövas en uppgradering av mjukvaran till larmet.
Åkte in till min lokala volvoverkstad och berättade om mitt problem.
Deras svar var att det hade dom aldrig varit med om att det skulle behövas, utan det var ett typiskt vanligt fel som satt i låskistan.
Efter som dom jobbar med volvo 8 timmar om dagen och att det var ett vanligt fel, så litade jag på dom, dum som man är.
Kör hem och kopplar in låskistan men samma fenomen finns kvar. alltså dörrdjävelen låses inte upp.
Körde tillbaka till volvo med låskistan och tänkte att man kanske kunde få pengarna tillbaks (1500 kr) eller att dom drog summan för en uppgradering av larmet.
Men tji fick jag.
Det går inte att lämna tillbaks elektronikvaror, säger den lille äklige mannen bakom disken, men jag kan boka en tid för uppgradering.
Jag börjar se rött :evil: och fräser genom tänderna till svar: om jag så ska köra till världens ände, så ska inte ni göra någon uppgradering på min bil.
Så nu står man här med 2 fungerande låskistor men en bil som inte vill låsa upp någon av dom.
Tack volvo för er hjälpsamhet.
Nästa gång det är fel på volvon får jag väl köra till Toyota eller någon annan handlare och fråga.
Nästa gång litar jag blint på råden i forumet och inte på VOLVO.
av Dykaren
Ååååå fy FAN vilket litet as! Det kryper i kroppen av ilksa när jag läser detta, fy fan. Du hade ju en ide om vad det skulle kunna vara men det lilla puckot bakom disken kunde inte med att lyssna på en kund. Enligt mig så ska dom utan omsvep beklaga och om inte erbjuda dig att få pengarna tillbaks så ge dig en gratis uppdatering! Skriv ut vilken verkstad det gäller, dessa ska utmålas vad andra än säger!
Användarvisningsbild
av CarMan
jag hoppas det är av okunighet du svarar som du gör o beterdig som ett svin.

jag har inte hörtalas om ett en uppgradering ska kunna fixa en dörr som bara låser upp ibland, var har du läst det?

om du väljer att inte lämna in bilen på felsökning så får du ju givetvis räkna med att en rekomendation får en som inte felsökt på bilen inte är ett 100% svar !
han är ju knapast synsk !

det hade nog varit billigare om du lämnat in bilen på en felsökning, det är oftast det !
Snålheten bedrar visheten brukar det ju heta.

själv gissar jag på att det är en PDM, men jag är inte heller synsk & jag tänker heller inte betala Din PDM om jag har gissat fel (vad är skilnaden på min gisning & den person du prata med?)
Användarvisningsbild
av Pimp my ride
Jag vet inte om du också jobbar på en volvoverkstad?
Om du inte gör det, så är det ju en väsäntlig skillnad. :idea:
Användarvisningsbild
av Pimp my ride
Tipset om uppgraderin av mjukvara kan du läsa om här:
Larmet krånglar och bilen spökar V70n 2,4t

På samma forum som du befinner dig i.
av *pettson*
CarMan skrev:jag hoppas det är av okunighet du svarar som du gör o beterdig som ett svin.

jag har inte hörtalas om ett en uppgradering ska kunna fixa en dörr som bara låser upp ibland, var har du läst det?

om du väljer att inte lämna in bilen på felsökning så får du ju givetvis räkna med att en rekomendation får en som inte felsökt på bilen inte är ett 100% svar !

det hade nog varit billigare om du lämnat in bilen på en felsökning, det är oftast det !

själv gissar jag på att det är en PDM, men jag är inte heller synsk & jag tänker heller inte betala Din PDM om jag har gissat fel (vad är skilnaden på min gisning & den person du prata med?)
Kanske är det andras ignorans som får folk att bete sej som svin?... Att få ett råd är inte fel. Att du drabbas ekonomiskt av detta är däremot fel. Mannen bakom disken är faktiskt skyldig att berätta att man inte tar tillbaka sådana varor redan vid köpet. Naturligtvis kan han ha fel? Naturligvis är han inte en siare? Naturligtvis har han INTE betett sej som han ska göra vid försäljningen..
Vad gäller felsökning ja.. jo vi kan ju köra många långa rader igen. Eller kan vi komma överens om att kunderna debiteras MASSOR som dom egentligen inte behöver ha? Och aldrig behövt ha om nu den som felsökte var mera kompetent?
Jag har ett skönt exempel som är månadfärskt.. dock inte en N modell men det gör ju inte saken sämre..
Bil: 850 GLT 92
Kund stannar i vägkant. Motorn slamrar. Han stänger av, ringer bärgare, blir tagen till volvo i linköping.
Volvo demonterar bilen. Konstaterar att topplocket är gånget Bilen har slagit i ALLA ventilerna.. och inte bara detta? Det har skett med hel kamrem.. Bevis?: Det är märken efter ventiler i alla kolvar..
Kund får beskedet att dom kan byta motorn. Kostnad 27500kr för en begagnad. Kund väljer att ta hem bilen. Gråta och sälja den defekt.

Sanning: Märkena i kolvarna är urfräsningar som ALLA GLT har..alla ventiler är hela. Det har aldrig slagit i, alla ventiler stänger och tätar.
1:ans staklager är gånget, det finns inga repor i vevaxeln. Alla spån är lätta att ta bort ur silen.
Kostnad? 2300kr för en uppsättning till 5 cylindrar.. eller eftermarknadsditon som kostar 400 spänn för alla 5 cylindrarna. (Federal Mogul lager)
Tillkommer en översyn av oljepump och packningsmassan, samt olja och filter.

såå för 3000 spänn om det vill sej riktigt dyrt ( med eftermarknadslager) så är bilen rullandes många mil igen..
Det är ju inte så fel gissat förstås..... och det var ju en felsökning på auktoriserad verkstad..
Tror du inte på fakta så står bilen i min ägo nu. Naturligtvis berättade jag detta för säljaren INNAN jag köpte den så han hade en chans att välja.
Såå plötsligt känner jag att.. ALLT som pågår i dessa verkstäder känns som en gissning..
Användarvisningsbild
av CarMan
Pimp my ride skrev:Jag vet inte om du också jobbar på en volvoverkstad?
Om du inte gör det, så är det ju en väsäntlig skillnad. :idea:
va då en vesäntlig skilnad.
var jag jobbar har ju ingen betydelse, du har ju fortfarande valt att inte låta en verksta felsöka på din bil = ingen kan veta vad som är fel på just din bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:jag hoppas det är av okunighet du svarar som du gör o beterdig som ett svin.

Kanske är det andras ignorans som får folk att bete sej som svin?... Att få ett råd är inte fel. Att du drabbas ekonomiskt av detta är däremot fel. Mannen bakom disken är faktiskt skyldig att berätta att man inte tar tillbaka sådana varor redan vid köpet. Naturligtvis kan han ha fel? Naturligvis är han inte en siare? Naturligtvis har han INTE betett sej som han ska göra vid försäljningen..
Vad gäller felsökning ja.. jo vi kan ju köra många långa rader igen. Eller kan vi komma överens om att kunderna debiteras MASSOR som dom egentligen inte behöver ha? Och aldrig behövt ha om nu den som felsökte var mera kompetent?
Jag har ett skönt exempel som är månadfärskt.. dock inte en N modell men det gör ju inte saken sämre..
Bil: 850 GLT 92
Kund stannar i vägkant. Motorn slamrar. Han stänger av, ringer bärgare, blir tagen till volvo i linköping.
Volvo demonterar bilen. Konstaterar att topplocket är gånget Bilen har slagit i ALLA ventilerna.. och inte bara detta? Det har skett med hel kamrem.. Bevis?: Det är märken efter ventiler i alla kolvar..
Kund får beskedet att dom kan byta motorn. Kostnad 27500kr för en begagnad. Kund väljer att ta hem bilen. Gråta och sälja den defekt.

Sanning: Märkena i kolvarna är urfräsningar som ALLA GLT har..alla ventiler är hela. Det har aldrig slagit i, alla ventiler stänger och tätar.
1:ans staklager är gånget, det finns inga repor i vevaxeln. Alla spån är lätta att ta bort ur silen.
Kostnad? 2300kr för en uppsättning till 5 cylindrar.. eller eftermarknadsditon som kostar 400 spänn för alla 5 cylindrarna. (Federal Mogul lager)
Tillkommer en översyn av oljepump och packningsmassan, samt olja och filter.

såå för 3000 spänn om det vill sej riktigt dyrt ( med eftermarknadslager) så är bilen rullandes många mil igen..
Det är ju inte så fel gissat förstås..... och det var ju en felsökning på auktoriserad verkstad..
Tror du inte på fakta så står bilen i min ägo nu. Naturligtvis berättade jag detta för säljaren INNAN jag köpte den så han hade en chans att välja.
Såå plötsligt känner jag att.. ALLT som pågår i dessa verkstäder känns som en gissning..
om alla nu ska rabbla upp var dom fått mjölk med utgånget datum + dåligt reparerade bilar i denna tråd också, så trorjag inte att trådskaparen kommer att nå nån lösning med sin bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
Pimp my ride skrev:Tipset om uppgraderin av mjukvara kan du läsa om här:
Larmet krånglar och bilen spökar V70n 2,4t

På samma forum som du befinner dig i.
en länk till tråden hade suttit fint + att du ska komma ihåg att allt man läser på internett är sanning!

Jultomten finns!
Användarvisningsbild
av Pimp my ride
va då en vesäntlig skilnad.
var jag jobbar har ju ingen betydelse, du har ju fortfarande valt att inte låta en verksta felsöka på din bil = ingen kan veta vad som är fel på just din bil.
Jag kör ju inte till bagaren och frågar honom vad det är för fel på bilen, eller hur?[/quote]
Köpråd v50/s40 /c30

D2 är en helt ok motor (2010-2012) så l[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]