Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPontus
jag hade ett läckage vid VVT-solenoiden på min S80, cirka 4 liter sprutade ut där och mycket har hamnat på kamremmen som nu är helt dränkt i motorolja.

hur stor risk är det att komremmen kuggar över?
vad bör jag göra? köra vidare som vanligt eller tömma en burk brake clean?
remmen är annars fin och har 8-9000mil kvar till byte
Användarvisningsbild
av SBergdahl
En lös rem är ganska billig, så gör du bara rent trissorna och byter den. Det hade nog jag gjort för sinnesfriden iaf. Enbart remmen utan att ta loss något annat går ganska smidigt att byta.
av MrPontus
Då låter jag nog hellre det bli sallad av motorn. Börjar bli riktigt less på bilen, nytt fel varje vecka. Serpentinbältet bytte jag för bara några veckor sedan efter att den gick av när kompressorn skar. Två olika elfel i december, ena har jag dock fixat
Kamremmen är den billiga delen här. Vvt enheten är mycket dyrare.. ca 2800:- st. Kamremmen tål inte att bada i olja. Så byt både vvt och rem.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
av MrPontus
mikeyman35 skrev:Kamremmen är den billiga delen här. Vvt enheten är mycket dyrare.. ca 2800:- st. Kamremmen tål inte att bada i olja. Så byt både vvt och rem.

Varför måste jag byta VVT enheten? Tål den inte heller olja?
Ok mitt misstag.. du skrev solenoiden. Då behöver du förstås inte byta någon vvt-enhet.

av MrPontus
mikeyman35 skrev:Ok mitt misstag.. du skrev solenoiden. Då behöver du förstås inte byta någon vvt-enhet.

Mm Solenoiden, läckaget uppstod efter byter, samma packning har hängt med alldeles för länge, fick hem ny packning efter att jag bytte nu senast. Kanske även i kombination med att skruvarna vibrerat loss lite, satt inte så löst men kunde efterdra ute på jobbets parkering. Mer än så är inte gjort för att stoppa läckaget men verkade räcka.
Men ska nog under dagen byta packning och sedan aplicera thread locker så slipper jag oroa mig för att det händer igen.

Sen tömmer jag nog en burk brake cleaner runt kamremmen och trissor. Blir nog inte större risk än det redan är och har nog redan hunnit köra 100 mil som det är nu (16mil enkel väg till jobbet)
Jag hade bytt remmen med en gång! Gummit sväller i kontakt med olja, och det är bara en fråga om tid innan remmen kastar in handduken:(
En ny rem kostar ca 300 kr, ett par timmars jobb att byta den, spännaren och vattenpumpen behöver du inte byta.
Kamrem i kontakt med kemikalier/lösningsmedel är recept på motorhaveri.
av MickeM
Nu har trådskaparen en S80 med 2,9 (6cyl).
Det är nog trängre på den med kamremmen än med 5cyl.
(Tror jag)

Nu körde jag en 80tals 245'a med oljig kamrem i åratal utan haveri, men den hade EN kamaxel, och det man riskerade var plötsligt motorstopp.
Gamla 8v röd-blockare som B21/B23 stannar bara när kamremmen ryker.

Men en 5cyl blir det ventilsallad på.
Skulle förvåna mig om det inte blir det på 6cyl 2,9 också.
XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmo[…]

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]