Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thorbjörn72
Hej!
För ett par år sedan köpte jag en XC90 och först nu inser jag att den aldrig drivit på bakhjulen så länge jag ägt bilen. Volvoverkstan har nu konstaterat vad som behöver göras: ny oljepump, ny styrenhet (datorbox) samt ny hylsa och eventuellt även vinkelväxel.Kostnad från 25 000 till 43 000 kr beroende på om allt behöver bytas. Mycket pengar på en 11 år gammal bil!

Vad händer om man fortsätter köra framhjulsdrivet? Kan resten av drivningen haverera? Påverkas antisladd? Bilen är ju aningen slirig i nysnö men har annars gått bra... Tips någon?

Thorbjörn
Användarvisningsbild
av wissel
Hej Thorbjörn. Innan du gör något överhuvudtaget så se till
att få en avläsning av ev. felkoder. På min fanns inga felkoder, så troligen är det
bara Vinkelväxeln som lagt av tänkte jag. Tog en dagsutflykt till Ludvika bil o Maskin som demonterade
vinkelväxeln och bytte till en förstärkt hylsa som lär hålla bilen ut. Helt plötsligt så funkade
min 4wd alldeles perfekt. Är numera väldigt trygg då jag var med när jobbet gjordes, du får 2 års garanti
oavsett körstil osv. Kostnad ca 8-10 K. Om du tänker dig att behålla bilen ett antal år så varför inte kosta på....;-)
Själv tänker jag åka med min till den dör på riktigt då jag vägra Dieselmotorer.
Tror inte heller att det skadar att rulla vidare på kort sikt iaf!
Men det kan vara Pumpen, det kan vara Styrenheten men utan felkoderna så är du rökt av verkstaden, dom är troligen
såväl okunniga som "sugna på" dina surt förvärvade pengar. Läs av med VOLVOspecifik läsare innan du agerar. Be att få koderna utskrivna och om det finns så lägg upp dessa här på forumet. Om du inte har felkoder så är det med största sannolikhet "endast"
din vinkelväxel där hylsan blivit "ren" i splinesen.
Berätta var du bor, årsmodell på bilen så kanske du kan få hjälp av någon Forummedlem här, många här har rätt utrustning.
Många trådar om detta, sök på DEM 007...http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 07#p359001
av Thorbjörn72
Hej och tack för svar! Volvoverkstan har läst felkoderna. De säger att styrenheten inte svarar, alltså trasig. Pumpen har de även konstaterat vara trasig. Några koder har jag ej sett på papper. Bilen har heller inte visat felmeddelanden, men detta är kanske normalt? Jag bokade tid för att byta dessa två saker, ca 25tkr. När arbetet inleddes på Volvoverkstan konstaterade en mekaniker att mer var trasigt, hylsa eller kanske vinkelväxeln. De kontaktade mig och jag pausade jobbet tills vidare. Märkligt att hylsa/vinkelväxelproblemet upptäcktes vid andra besöket...

Jag kan ta reda på koderna och lägga upp dem här. Förutsätter dock att verkstan har koll på att ”allt” behöver bytas. Undrar mest om det är helt galet att snurra vidare med bilen trots tvåhjulsdrift. Är den säker? Antisladd verkar funka men kan man förstöra något i drivlinan med att köra vidare nu? Jag är ny i awd filen så tar tacksamt emot tips!

Bilen är en XC90 som rullar i Kalix, Norrbotten, år 2006 2,5 T med 16500 mil på mätaren. En mycket gedigen familjefraktare med stridsvagnskänsla. Har gärna kvar den men att repa för 25-43 tkr känns i överkant...

Mvh Thorbjörn
Användarvisningsbild
av wissel
Stoppa allt tillsvidare är min tanke. Be dom skriva ut samtliga koder för dom finns lagrade hos dom. Alla Volvoverkstäder har VIDA
som sparar allt. Så dom kan inte säga att dom inte har dessa kvar!!!
Vill dom inte ge dig dessa felkoder så byt verkstad fort som faen är mitt råd.
Du har säkert betalat för avläsningen = Koderna är du ägare till.
XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmo[…]

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]