Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
En riktigt taskig utfart var i själva verket en trottoarkant. Rejäl smäll efter att framhjulen rullade över och sedan en till efter bakhjulen. Inget skrap så det var nog bara från när fjädrarna släppte efter. Jag försökte titta efter ordentligt men kan inte se så mycket som en skråma förutom att löstagbara dragkrokens elkontakt blev lite uppböjd men ser i övrigt helt ok ut. Jag skall rikta upp den igen så jag får dit skyddet. Är det något speciellt man bör kolla på bilar av denna generation om detta händer? Jag har S60 -01.
av MickeM
Nej, inget speciellt.
Det är inget känsligt som tar i bakom framhjulen, men det ska undvikas givetvis.

Bak, kan bakre ljuddämparen ta i, men det tål den, i regel.
Se över dess upphängning längst bak, då och tå, då dom gärna rostar av.
Rep-sats finns.

Tips!
Kör ner lite snett över trotoarkanter, så ena hjulet kör ner före det andra, så undviker du detta.

Ser du ingen skada under, är det nog ingen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om din bil har domkraftsfästen bakom framhjulen, brukar det vara dom som tar i.
Användarvisningsbild
av SRT
Fordonen tål mer än man tror ibland.Körde i tät skogsterräng med en Honda Blackbird som även balanserades över en bäck med två plank.Blackbirden klarade det hela klart bättre än gubben jag mötte i skogen som undrade "hur och varför !!??" där detta hände i rent intresse så ibland tål dom mer än vad som förmodligen var tänkt från första början.GOD JUL.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]