Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ToHa57
Köpte en V70 2001 för några veckor sen, men har en fundering om det kan finnas larm (fungerar i så fall inte). Bilen blinker en/två gångar vid låsning och upplåsning både när man använder fjärrdosan och nyckeln. Dioden i framrutan blinkar inte oavsett vad man låser bilen med. Knapp till MMS finns i bilen (fungerar inte), dekaler på främre dörrar, och en 5A säkring (som är hel) sitter i hållare nr 38 i säkringshållaren vid förardörren.
Kan tillägga att ca 30 sekunder efter man låst bilen, hörs det som om den låser en gång till..
Någon som vet hur man kollar om det finns larm på den eller inte?
av MickeM
Alla har blinkdioden
Alla har dubbellåsningen där innerhandtagen kopplas bort. Ca en minut fördröjning.

Men enklaste testet:
lås bilen med fjärren, och lås upp bilen med NYCKELN, och öppna dörren.
Testa en och en.

Tjuter det?
Ja = Larm
Nej= inget larm.

Funkar inte dörrnyckeln att vrida i låset?
Då fick du nått på prioriterad todo.
Bättre att veta nu och fixa i tid, än att stå snopen i regn eller minusgrader NÄR fjärren lägger av. (förr eller senare).
Eller bara att batteriet dött....

Du kan testa kupeövervakningen, genom att låsa med öppen ruta, och sticka in armen och vifta.
Då ska det larma.
Användarvisningsbild
av Någonting
Bilar utan larm (iaf årsmodell 2006 som min är) har ingen lysdiod alls på konsolen innanför vindrutan. Vet inte om det alltid har varit så eller inte.

För att se om larmet fungerar så är det lättaste sättet att veva ner förarrutan och låsa. Prova sedan att öppna huven med huv-spaken och se om larmet går.

"Andra låsningen" som du beskriver är när dörrhantagen på insidan av bilen kopplas bort och finns på alla bilar.

Vet inte riktigt vad du menar med MMS-knapp, men knapp för reducerat låsläge har alla bilar. Bilar utan larm stänger då inte av de intre dörrhantagen. Bilar med larm stänger av dessutom av rörelsesensorena.
av ToHa57
Jo, jag känner ju till att det skall gå och testa så, men min fråga gällde om larm kan vara installerat fast det inte tjuter alls. Har läst att det kan vara fel på larmdosan under högerskärmen, men vill inte riva ner bilen i onödan. Min fråga var: Finns det något sätt att kunna se visuellt om larm finns på bilen?
av MacTheZipper
Samma problem på min s80 -01, det är bara att testa som dom ovan säger så börjar blinkersen blinka iaf när larmet går.
På min blinkar det men inget ljud så förmodligen är batteriet i larmdosan i innerskärmen kass så jag tog bara ur säkringen till larmet och struntar i det bara för lås och allt funkar utan den.

Är väldigt vanligt med fel på […]

Fick felkod B1D2211 på min v70 2016. Kikade[…]

Beställt skivor, belägg och lite annat f[…]

Det får bli detta, om något blir tok f[…]