Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen har gått ca 3000mil och har under ca 80 mil haft stora klonk ljud vänster framvagn som även känts i fötterna när det klonkar till. Det märkliga är att det kan pågå under en dag för att nästa dag bara försvinna och vara borta i över en vecka. Verkstaden har kollat upp detta men inget hittat och efterdragit framvagnen bara som åtgärd.

Vad kan komma efter bara 3000mil? Är nybliven volvo ägare men tycker det låter tidigt.
av Dark_Vader
Hej, jag har haft samma problem som dig och fick hjälp på ett annat forum.

I mitten på hjulet på utsidan sitter en bult som håller fast drivaxeln, den är troligen lite lös. Dra åt den och prova och se om ljudet försvinner - gör det det så är det troligen den. MEN - nöj dig inte med det utan åk ner till volvo och köp en ny (Volvohandlaren i vallentuna tog 20.50 för en bult) och byt ut den eftersom låslimmet troligen har lossnat. Det sitter någon slags låslimning på den orginal men jag skulle rekommendera att du satte på lite extra, min bult har släppt lite igen så jag måste göra om det - köpte dock en extra bult eftersom jag tyckte den jag fick såg lite halvklen ut.

Det krävs ingen verkstad för detta utan det räcker att du lyfter bilen med en domkraft i fram.
av silas
Dark_Vader skrev:Hej, jag har haft samma problem som dig och fick hjälp på ett annat forum.

I mitten på hjulet på utsidan sitter en bult som håller fast drivaxeln, den är troligen lite lös. Dra åt den och prova och se om ljudet försvinner - gör det det så är det troligen den. MEN - nöj dig inte med det utan åk ner till volvo och köp en ny (Volvohandlaren i vallentuna tog 20.50 för en bult) och byt ut den eftersom låslimmet troligen har lossnat. Det sitter någon slags låslimning på den orginal men jag skulle rekommendera att du satte på lite extra, min bult har släppt lite igen så jag måste göra om det - köpte dock en extra bult eftersom jag tyckte den jag fick såg lite halvklen ut.

Det krävs ingen verkstad för detta utan det räcker att du lyfter bilen med en domkraft i fram.

ok va bra, skall testa det ikväll.
Användarvisningsbild
av CarMan
låter det när du svänger in i en rondell, eller vid väg gupp. så tror jag att dina fjäder gummin är trasiga & ska bytas mot en rgälare sort.
av silas
silas skrev:
Dark_Vader skrev:Hej, jag har haft samma problem som dig och fick hjälp på ett annat forum.

Nej tyvärr var det inte drivaxelbulten som var felkällan, dubbel osis att timrå ligger under med 3-0 mot färjestad och Ledin knockade Sammy Lindström som utgick med trolig hjärnskakning.

ok va bra, skall testa det ikväll.
av cme
Vaddå osis? Det är väl bra om Färjestad leder...

cme
av silas
CarMan skrev:låter det när du svänger in i en rondell, eller vid väg gupp. så tror jag att dina fjäder gummin är trasiga & ska bytas mot en rgälare sort.

Ja det var rätt: fjäder gummin skall bytas.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]