Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jonas_S
Check Engine lyser konstant och vi kollade felkoder och den enda som kom upp är P0030 (H02S bank 1 sensor 1 heater circuit)
Jag har tagit loss båda kontakterna till lambda 1 och 2 och rengjort och släckt koden men den dyker upp vid 2a starten och sedan konstant.

Jag vet inte vilken lambda det är?? Sitter ju en precis vid torpedväggen och en under motorn tror jag..

Vilken av dessa är (H02S bank 1 sensor 1 heater circuit):

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... pany_id=10

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... pany_id=10

Nån som vet storlek på ringnyckel till lambda?

Tacksamför snabbt svar då jag måste fixa det nu på förmiddagen
Användarvisningsbild
av wissel
Övre / främre är det, kortslutning i förvärmningen.
av MickeM
Du kan inte använda ringnyckel. Du får inte kontakten igenom ringen. Kräver speciell hylsa. Alt klippa kabeln på gamla och släppa, och dra åt nya med öppna änden. Behöver inte dras vedervärdigt.
Tråkigt bara om gamla inte släpper.
Då kan den inte köras mer än hjälpligt.
Dn går in i nödläge utan sonden.
Användarvisningsbild
av Jonas_S
wissel skrev:Övre / främre är det, kortslutning i förvärmningen.
Okej, tack för svar men är det den med 6 stift som sitter nära torpedväggen på grenröret och pekar direkt höger mot hö hjul?

Kanske måste klippa fanskapet då jag ej kommer åt ovanifrån.. Måste väl hissa upp bilen och försöka underifrån på tex OK GDS..

Har bara en 22 mm ringnyckel.
Användarvisningsbild
av fisse
Inte ens med hylsan från Biltema är du säker. Jag köpte en sådan, den pallade inte lossa sonden. Hylsan blev tillslut skadad invändigt, så jag klippte kontakten och tog en ringnyckel. Gick mycket bättre och mer kontrollerat. Bäst är att lossa den när bilen fortfarande är varm. Men ha handskar det är lätt hänt att man glömmer bort sig...
Användarvisningsbild
av Jonas_S
Tack Rådlös, dock hört dåligt om denna men testar om ringnyckel ej fungerar.

fisse, pekade din uppåt eller som på min direkt åt höger mot däckets håll? Verkar ju vara olika hur dom sitter beroende på motor antar jag?! Blir väl att kapa sladdarna, har ej hunnit men ska försöka idag. Lite nojig att kapa och sedan ej kunna få loss den.. Trångt satan.
Användarvisningsbild
av fisse
Min pekade rakt upp, samt att jag hade ganska bra med plats. Så jag blev väldigt förvånad när hylsan gav upp. Jag var lite orolig för att klippa kontakten, men hade till slut inget val. Men med varmkörd motor och lite rostlösare så går det!
av sensonic
fisse skrev:Inte ens med hylsan från Biltema är du säker. Jag köpte en sådan, den pallade inte lossa sonden. Hylsan blev tillslut skadad invändigt, så jag klippte kontakten och tog en ringnyckel. Gick mycket bättre och mer kontrollerat. Bäst är att lossa den när bilen fortfarande är varm. Men ha handskar det är lätt hänt att man glömmer bort sig...
Ett trick som ibland funkar är att dra en slangklämma runt det öppna verktyget (typ det Biltema som länkas till ovan), speciellt om verktyget inte är av bästa kvalitet.
Användarvisningsbild
av fisse
Bra tips sensonic, det får man testa någon gång! Jag kommer ihåg nu att jag var tvungen att sätta på ett extra rör på ringnyckeln. Dom sitter som berget och extra hävhjälp är ibland nödvändigt.
Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]

Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]