Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Min dieselvärmare har fungerat klanderfritt på min V70D5 2007 tills imorse. Den funkade förra veckan. Den hade försökt starta via tidur men misslyckats. Försökte direktstarta och efter två starter med direktstart går den igång men det ryker ju som ett polskt kolkraftverk. Det kom tom rök ut via grill och mellan huv och ruta. Misstänker glödstiftet som inte tänder dieseln. Får väl åka och kolla felkoder.

Har ju en 9-3 1.9TID med en ebespräcker i där också och den gjorde så och det var styrkortet. Är det vanligt på Volvo?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
På kvällen hade värmaren startat på tidur men imorse samma problem som igår morse. Startade inte på tidur och inte på första direktstart men andra hoppade den igång och ryker som fan beror väl på oförbränd diesel.
av andersuw
Om värmaren tänder men ryker är det inte glödstiftet du skall misstänka. Snarare problem med lufttillförsel (igensatt insug eller dålig/utebliven på den fläkt som skall dra luft genom värmaren) eller avgassystem. Om glödstiftet är kass tänder inte värmaren överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Det ryker som fan vid uppstart men efter någon minut eller två ryker värmaren lite knappt inget alls. Att det ryker mycket beror väl på att jag tvingar igång brännaren flera gånger efter varandra och då finns det väl lite väl mycket diesel eller?
av andersuw
Om värmaren är frisk skall det inte ryka alls. När du stoppar den stänger den ju bränsletillförseln först och låter värmaren bränna slut på vad som finns där innan resten stannar. Däremot är det ju tänkbart att det finns lite bränsleöverskott om du gjort ett misslyckat startförsök och sedan gör ytterligare ett. Men jag har inte sett någon rök vid sådana tillfällen heller.

Om värmaren ibland trilskas vid start, som du säger, så är det ju något som är galet. Normalt skall värmaren alltid starta när den får order att göra det.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hänger på med en "iaktagelse" här. Dottern köpte för två veckor sedan en C30 My-11. Första gången som hon skulle använda dieselvärmaren avbröts starten. Hon brydde sig inte utan åkte till jobbet. Andra dagen startade inte värmaren alls, utan när hon kom ut bolmade det fruktansvärt av oförbrända avgaser. Sedan var värmaren "död". Eftersom bilen var ett nyinköp så skulle bilfirman fixa detta, men dottern krävde att Volvo skulle göra felsökning först. I går var hon på Volvo för kostnadsförslag. Det var inte småpotatis de offererade. Byte a förbränningsfläkt, byte av glödstift,byte av styrenhet samt byte av brännkammare. Kan man byta mer grejor i en värmare? Förutom 4.000:- för demontering/montering var kostnadsförslaget 12.500:-. En begagnad på Bildelsbasen kostar runt 6.500:-. Är det inte bättre att lämna kostnadsförslag på 6.500+ montering, för annan värmare än lämna detta förslag? Nu ligger kostnadsförslaget hos bilfirman, så får vi se vad som händer.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Som sagt samma bekymmer jag hade med min 9-3 som har samma typ av brännaren och där var det trasigt kretskort a 8500kr inkl montering av nytt glödstift. Suck suck vi får se. Ska åka till min mekaniker som få läsa ut felkoder
av eddar
Høsten 2016 fikk jeg feil på min värmare. (Kjøpte da en fra skroten i Sverige.)
Feilen var at det var kommet tørt løv inn i värmaren som stengte for luften.
Nå har jeg netting på enden av innsugnings-røret, av rostfri metalltråd . .
av Hubert
Finns ett tidur någonstans som man kan byta?
Värmaren startar på direktstart men inte på tiduret.
Gjort feldiagnos på Segerlöfs i Gbg; inget fel på värmare, flamvakt eller glödstift (nytt).
Batteriet ger 12,5-12,8 V.

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]