Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rich
Goddag kära Volvo-ägare!

Helt ny på forumet, och även nybliven ägare till en fin gammal V70 årsmodell 2001 (tillverkningsår 2000). Bilen är i övrigt mkt välvårdad, fylld servicebok och felfri besiktning.

Men igår hände något med gamla Bettan, motorlampan började lysa orange när jag skulle köra från jobbet. Någon skillnad i bilens köregenskaper var inget jag märkte av. Efter lite Googlande kan jag snabbt konstatera att jag är långt ifrån ensam om att denna mystiska lampa börjar lysa bara så där. I vissa fall är det små skitfel - ibland mår motorn inte helt bra.

Nu är det så att jag är inte den som struntar i sånt här, Bettan måste ju må bra! Så jag tänkte köpa mig en sån här felkodsläsare för att tyda hennes främmande språk. Såg att kjell.com hade två st att välja på. Vill ju så klart ta den billiga om den fungerar. De har dessa:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ner-p48498

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... one-p48400

Bilen är enligt regbeviset:

Fabrikat: VOLVO S + V70
Typ: S
Fordonsår: 2000

Någon som har testat dessa? Fungerar de bra? Kommer de fungera fullt ut med min bil?

Tack på förhand!
Jag har inte testat någon sådan, men läser en del här på forumet bl.a. Det är viktigt att veta när man funderar på sådana här felkodläsare att man får vad man betalar för. Billiga felkodläsare har ett begränsat "arbetsområde". Dom läser och meddelar långtifrån allt. Eftersom jag inte vet något om din tilltänkta felkodläsare så skall jag inte säga emot din spekulation. Det felet som din bil visar kanske ligger inom din tilltänkta felkodläsares arbetsområde? Och då är det gott så. Men det vet man först efter att man har prövat.
Om du läser igenom ett antal trådar och inlägg här på forumet, även dom som behandlar andra Volvomodeller än V70, så skall du upptäcka att det "värsta" man kan ha av felsökningsutrustning är Volvos eget system som heter VIDA. Det lär finnas Kinatillverkad programvara till måttligt pris. Där kan man i princip se allt. Man bör ju naturligtvis ha en passande dator också. Om man inte känner för att köpa något för mycket pengar och som kanske bara används en (1) gång, så finns det ibland sympatiska personer som kan hjälpa till med att läsa med sin VIDA-utrustning. Det framgår av många inlägg här var dessa människor finns.
Skulle du inte hitta någon inom ditt närområde så kan säkert vilken fristående bilverkstad som helst hjälpa till. (Volvoverkstäder tar säkert mycket betalt) Visserligen drivs alla bilverkstäder kommersiellt, så det är inte gratis hos någon. Men om vi tänker oss att det är ett omfattande fel som kräver rätt verktyg och utrustning och du står där med verkstadsägaren så är det ju lätt att boka en tid och få hjälp. Eller om det är ett enklare fel, bedöma om du kan klara det själv när du vet vad det är.
Men kom ihåg: Man får vad man betalar för när det gäller felkodläsare.
Funkar säkert, men bli inte förvånad om det inte funkar, just årsm. 99-00 kan vara lite struliga. Om det funkar så kommer dessa bara att läsa ut generella motorkoder enl OBDII standarden. Alla kringsystem ABS SIR etc etc tar den inte. Men då det är "motorlampan" du vill kolla så räcker den nog. Skulle nog satsat på den icke telefonbaserade läsaren.
av Norfleet
Av den anledning att du söker en felkodsläsare på ett Volvoforum känner jag mig bara tvungen att starkt rekommendera ett köp av piratversion VIDA (2014D) + Dice. Med läsaren Dice och mjukvaran VIDA, som är Volvospecifikt, kan du läsa ut felkoder från bilens samtliga moduler. Det är heller inga konstigheter att återställa dessa, eller genom att följa textguider felsöka bilen baserat på de givna felkoderna.

I VIDA finns reservdelslista för hela bilen, med sprängskiss på delarna, guider för borttagning och byte av delar, serviceschema, och lite annat smått och gott. VIDA är det perfekta felsökningskomplementet till en Volvo, inte bara för återförsäljare, men även för dig.
För att förtydliga föregående inlägg angående VIDA.

VIDA är ett datorprogram som man kör på en windows-dator. Den sista versionen som en privatperson kan använda är 2014D. Man kan ha endast VIDA, men kan då inte koppla den till bilen på något sätt (endast se repartionsmanualer, sprängskisser, artikelnummer m.m.)

För att läsa av felkoder så behöver man en DICE. Denna kopplar man till bilens diagnosuttag och sedan till datorn som man kör VIDA på (går inte att använda DICE utan VIDA).

Med en generell felkodsläsare som inte är volvospecifik kan du endast läsa ut felkoder på motorn/avgasreningen. Detta kanske räcker i ditt fall men det går inte att lova.
Med en DICE så kan man läsa ut alla felkoder (även i ABS- och SRS-systemen) och radera dessa. Det går också att göra inställningar för att exempelvis stänga av automatisk bakrutetorkare vid backning m.m.

En Kina-DICE och VIDA kostar oftast mellan 500-1500 kr. Ibland får man bättre saker om man betalar mer, men inte alltid. Om du är intresserad av det så kan du kolla separata trådar här på forumet i Allmän-avdelningen där några säljare diskuteras.
Jag har köpt Biltemas felkodläsare Nr. 15-1369(1000 SEK) och den läser Volvospecifika fekoder på V70N och S40/V50(till -08). Fungerar bra och var intjänad redan vid första felsökningen. Ingen dator behövs och kan ligga i handskfacket.
Den kan även läsa generella(allmäna) fekoder och jag har även felsökt en Renault som visade sig ha problem med lamdasonden.
VIDA/DICE är förstås överlägset men kräver dator och ett visst engagemang
Och för 1000:- får man ju dessutom en vida dice. Känns som en "no brainer", framförallt när de dessutom läser koder på nyare bilar så har man ju en för framtiden med. F-n man kanske skulle ta tag i det där nu, har ju dessutom en helt ok bärbar liggandes :wink:
Micce1980 skrev:Känns som en "no brainer", framförallt när de dessutom läser koder på nyare bilar så har man ju en för framtiden med.
VIDA/DiCE är förstås en utmärkt idé. Men det man bör ha klart för sig är att det inte med nödvändighet är ett alternativ även för framtiden. VIDA 2014D är den sista version där informationen ligger lokalt på datorn. Därefter övergick Volvo till en Internetbaserad version av VIDA som bara kan köras om man köper erforderligt abonnemang hos Volvo för en vacker slant.

VIDA 2014D sträcker sig bara fram till MY -15. Kanske klarar den hela MY -15 även om jag inte är hundra på det. Men sedan är det tji stopp. Det går så vitt jag vet inte att läsa ut bilar av MY -16 eller senare. Inte heller är informationen i VIDA "up to date" för dessa bilar.

OK, en V70 -16 är säkert väldigt lik en V70 -15 så där kan man ha stor nytta av VIDA 2014D ändå. Men för de nya bilarna i 90-serien, nya XC60, XC40 och kommande nya S60, V60 och V40 är inte VIDA 2014D till mycket hjälp i något avseende.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Micce1980 skrev:Och för 1000:- får man ju dessutom en vida dice. Känns som en "no brainer", framförallt när de dessutom läser koder på nyare bilar så har man ju en för framtiden med. F-n man kanske skulle ta tag i det där nu, har ju dessutom en helt ok bärbar liggandes :wink:
Jovisst får man en VIDA/DICE för 1000kr och den är bäst
MEN:
VIDA/DICE kräver en Lap-top också. Har man ingen, blir det betydligt dyrare och omständigare. Kräver ingen värstingdator men ändå.
VIDA-DICE med i bilen under tex husvagns-semstern har man inte heller om man inte vill ha otympliga laptopen med sig.

Handhållen Volvo-OBD scanner ligger alltid i bilen.

Söker själv billig laptop med Win7, för en VIDA/DICE för det vore ju givetvis oslagbart att ha hemma för felsökning, och en Volvoanpassad handhållen, för ev problem under resa. Bilen är gammal....

Edit: Förtydligade att jag givetvis vill ha VIDA och DICE i kombo, och inte bara VIDA.
Det är dock möjligt att endast ha VIDA som tex rephandbok, men då kan inte VIDA kommunicera med bilen med allt negativt det innebär.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]