Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Har en V70 -04 som redan har sönderrostade armar till torkarna (strålkastare). Båda är rostiga och ser inte ut att vara "stenskottsrost" utan snarare dålig ytbehandling.
Så till min fråga: Någon som vet om detta är ett vanligt förekommande fel? Isf. om det är värt att "tjata" på Volvo om att stå för kostnaden. Tycker det är tråkigt med sådana fel på en 3år gammal bil, men oavsätt skall jag såklart fixa det då bilen i övrigt är i kanonskick.
av Alminjo
vanligt....
Användarvisningsbild
av CarMan
Sönder rostat är när något är så rostigt att konstruktionen är försvagad
------------

om man får stensput på en lackad yta så går det hål på lacken & är det metall under så får man ytrost.

detta har inget med kontruktionen att göra, förr hur man vårdar bilen, eller hur nära man ligger bilen framför när man kör m.m.

jag har inget rost på min o den är 7 år gammal
av grabb85
Pebben skrev:Har en V70 -04 som redan har sönderrostade armar till torkarna (strålkastare). Båda är rostiga och ser inte ut att vara "stenskottsrost" utan snarare dålig ytbehandling.
Så till min fråga: Någon som vet om detta är ett vanligt förekommande fel? Isf. om det är värt att "tjata" på Volvo om att stå för kostnaden. Tycker det är tråkigt med sådana fel på en 3år gammal bil, men oavsätt skall jag såklart fixa det då bilen i övrigt är i kanonskick.
Samma med mina fast det fanns redan rost där när jag köpte min V70 men har inte orkat lacka om dom bara. ska tydligen va lätt att få av och sen är det bara att slipa/blästra och lacka om så får dom lite mer glans och man slipper den matta tråkiga ytan som är på övriga armen med.
av boeder
CarMan skrev:Sönder rostat är när något är så rostigt att konstruktionen är försvagad
------------

om man får stensput på en lackad yta så går det hål på lacken & är det metall under så får man ytrost.

detta har inget med kontruktionen att göra, förr hur man vårdar bilen, eller hur nära man ligger bilen framför när man kör m.m.

Kanske därför du inte har någon rost på de torkare som är 7 år gamla, det innebär ju att Volvo bytt till sämre kvalite. Hade samma problem på min -04:a redan efter 12 månader.
Användarvisningsbild
av CarMan
boeder skrev:
CarMan skrev:Sönder rostat är när något är så rostigt att konstruktionen är försvagad
------------

Kanske därför du inte har någon rost på de torkare som är 7 år gamla, det innebär ju att Volvo bytt till sämre kvalite. Hade samma problem på min -04:a redan efter 12 månader.
beror förr på att min bil rullat 6500 mil.
av Marbas
CarMan skrev:...
...
Givetvis har det med konstruktionen att göra. Val av material i torkararmarna och hur dem är lackerade påverkar ju hur bra de håller. T.ex. om armarn var gjorda i plast hade de ju aldrig rostat...

Sen påverkar givetvis också ditt körsätt och hur väl man vårdar bilen.

Volvo har ju löst problemet med torkararmar som "tappar färg" - högtrycksspolare som kom iom faceliften på V70N. Detta hjälper iof inte oss som har torkarna...
av Pebben
------------

Ja men konstruktionen försvagas naturligtvis lite, nu är det inte så att det är genomrostat men ändå inte bara ytrost. Som jag skrev ser det inte ut att vara stenskottsrost. Har inga stenskott på bilen i övrigt och alltid väldigt noga med att hålla avstånd när det finns risk för stenskott. Men det är klart att det kan ju kommit stenskott på just båda torkararmarna på flera ställen men inte i övrigt på bilen. Nä som sagt det är nog inte stenskott utan kass ytbehandlig om det är flera som har samma problem. Är det bra ytbehandling klarar de dessutom nåt stenskott. ED tätar sig själv vid mindre skador.
Någon som vet om Volvo tar ansvar för detta eller är det bara att fixa själv?
av Alminjo
Ett tips är att kolla på andras strålkastartorkare... volvo löste problemet genom att ta bort de helt :)
av Drogen
För min del är det andra bilen med rostiga torkararmar. I mitt fall är det vid leden det börjar rosta. Det verkar som det räcker med att fälla armarna upp och ner några gånger för rengörning så släpper ytbehandlingen och det börjar rosta. Dessutom blir anliggningen mot glaset sämre när armen kärvar i den rostiga leden.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]