Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det inte trailermodulen för dragets el?
Har du inget drag, kan det vara en modul för backvarnare kanske..?

Har du inga sådana heller, vete tusan vad det är....
Är rätt säker på att kontaktstycket är för anslutning av en subwoofer. Boxen går jag däremot bet på. Kan mycket väl vara något annat än Volvo original och då kan det vara svårt att vet vad det är.

Exempel på grejer som skulle kunna sitta där jag tror boxen befinner sig (i/vid reservhjulsbaljan på insidan av höger sidoplåt, nära öppningen till bakluckan) är bland annat de två Micke är inne på d.v.s. trailermodul och backvarnare. Andra tänkbara alternativ med tanke på placeringen är mottagare för fjärrstart av värmare, AEM-modul och TMC-mottagare till navigator. Men om det var någon av dessa och boxen var original hade jag sannolikt känt igen den och det gör jag inte.

Är den silverfärgade delen av boxens skal av metall, d.v.s. någon typ av heat sink? Eller är det bara plast?

Vilken årsmodell är det på bilen? Och har den några mer eller mindre exklusiva tillval/tillbehör?

Om ingen har något bättre tips än jag får du väl helt försöka följa kablarna från boxen ett stycke och se om det kan ge någon ledtråd.
MickeM: Jag har både drag och backvarnare på bilen.

andersuw skrev:Är rätt säker på att kontaktstycket är för anslutning av en subwoofer. Boxen går jag däremot bet på. Kan mycket väl vara något annat än Volvo original och då kan det vara svårt att vet vad det är.

Exempel på grejer som skulle kunna sitta där jag tror boxen befinner sig (i/vid reservhjulsbaljan på insidan av höger sidoplåt, nära öppningen till bakluckan) är bland annat de två Micke är inne på d.v.s. trailermodul och backvarnare. Andra tänkbara alternativ med tanke på placeringen är mottagare för fjärrstart av värmare, AEM-modul och TMC-mottagare till navigator. Men om det var någon av dessa och boxen var original hade jag sannolikt känt igen den och det gör jag inte.

Är den silverfärgade delen av boxens skal av metall, d.v.s. någon typ av heat sink? Eller är det bara plast?

Vilken årsmodell är det på bilen? Och har den några mer eller mindre exklusiva tillval/tillbehör?

Om ingen har något bättre tips än jag får du väl helt försöka följa kablarna från boxen ett stycke och se om det kan ge någon ledtråd.
Tack det lutar åt att det är trailermodul som är styrenheten, har googlat och hittat bild på en som ser liknande ut :) Det är en 2006 - 2007 jag har (blinkers i backspeglar).

Subwooferkontakt alltså? Känns det inte lite konstigt att ha en så stor kontakt till det, för jag antar att det en sub bara har ett par kablar?? Fanns det som tillval att ha någonstans där bak i så fall menar du? Har HU-850 stereon i.

Ang utrustningen, så är det Summum paket, utan navigator, men med backvarnare och drag då. Hmm finns det några exklusiva roliga tillbehör till bilarna som man antagligen inte känner till menar du? :) Exempelvis BMWs bilar av 90-00 tal kunde man välja till riktigt roliga tillbehör till, så som vinkyl mellan baksätena, utökat skinn (på instrumentbräda, dörrsidor), klädlar i olika färger osv, men Volvo har jag inte hört något sådant alls om
Lådan skulle mycket väl kunna vara en trailermodul men i så fall knappast Volvos egen. Den senare känner jag igen och den ser inte ut så.

Ja subwoofer finns (eller fanns i alla fall) som tillbehör till det ljudsystem du har. Det stora kontaktstycket förklaras av att det inte bara är ljudsignaler som subwoofern behöver utan också ström.

När det gäller tillbehör så är det ju bara att googla på "Volvo tillbehör" så hittar du vad Volvo själv erbjuder (numera, en del kan ha försvunnit och finns bara på begagnatmarknaden vid det här laget). Bland tredjepartsprodukter kan det vara värt att känna till att det finns så kallade "CAN extenders" som ger diverse nya funktioner bara genom att ändra datorstyrningen lite (kolla t.ex. VolvoTech.eu), nya användargränssnitt till stereon (AUX, Bluetooth, iPhone etc.; kolla t.ex. GROM Audio) och fjärrstart av bränslevärmare via telefon/SMS (kolla t.ex. Autoplugin).

När det gäller extra skinn är det enda jag kommer på att R-modellen nog hade en skinnklädd "huv" över kombinationsinstrumentet. Kanske kan du hitta en sådan om du är intresserad och anstränger dig lite. ;-)
Tack för hjälpen! Tyckte det såg lite väl trist ut att bara ha en subwooferkabel liggandes lös sådär, så passade på att sätta i lite lösa delar som man kan hitta på begagnatmarknaden :D

Bild

Tackar även för tipsen ang. VolvoTech.eu, och R-reps. Kan hända att man spånar vidare på det om man får lite ledigt i mellandagarna ;)
Trevligt! Lösa kontakter är förstås till för att användas! :D
Intressant! En riktig doldisgrej att Volvo, efter det att V70N slutat tillverkas, flyttat upp styrenheten till bränslepumpen till bakre högra sidan av reservhjulsbaljan vid reparationsarbete som innebär att styrenheten måste bytas. Inte undra på att nästan ingen hade koll på vad det egentligen var för elektronikbox på bilden.
mk skrev:Kolla här http://askatech.com/AskATechLive/forums ... hx?a=13208
Bh morten
Se där ja! Vet du om det finns det fler servicebulletiner tillgängliga att ladda ner någon stans?

Skönt att det är gjort, tänkte faktiskt kolla efter PEM-styrenheten på denna bil och flytta in den i bilen om det inte redan var gjort, men har inte blivit av än. Min gamla S60 fick bekymmer med detta, då styrenheten från början sitter fasansfullt dåligt. Utsatt för slask och vägsalt som tränger in i kontaktstycke / boxen med tiden. Dock vill jag minnas att styrenheten på S60n var helt svart, annars hade jag nog antagit att det var just PEM på V70n också... Jag valde dock att sätta styrenheten innanför panelen på högersidan istället för reservhjulsbaljan så att den varken tar utrymme eller syns över huvud taget :)

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]