Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Ja, som titeln antyder. Är klicken i spakarna någon lagom hållbar plastmekanik som slits med tiden?

Jag tycker att jag har lite klent motstånd i övergången från momentan blink till att spaken klickar fast. Likaså är övergången från ljustuta till helljus ganska svår att känna. Är det här saker som försämras med tiden så att den ny spak från en bil som inte gått så långt skulle kunna bli en förbättring?
av Smille
Absolut. En gammal kompis hade en Mitsubishi från tidigt 00-tal där "klicken" hade gått sönder. Han fick alltså sitta och hålla i spaken varje gång han skulle blinka.
av andersuw
Ja det är inga konstigheter att få dit spaken och även om det förstås är elektronik i den blir det inget strul med mjukvara som måste laddas e.dyl. Jag bytte blinkersspaken på min V70 -02 därför att jag hade problem med omkopplingen mellan hel- och halvljus. Fast det var inte klickkänslan det var fel på. I det läge på ljusomkopplaren jag normalt använder (strålkastare på) skall man få ljustuta före klicket och permanent växling mellan hel- och halvljus när man drar så långt att det klickar. Men jag fick permanent växling redan före klicket. Dessutom hade jag problem med att blinkers ibland hickade lite konstigt (väldigt snabbt tickande) när man slog på den.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag tar hem en bättre begagnad spak och ser om jag märker nån skillnad helt enkelt. Kostar ju ingen förmögenhet direkt.

Min fungerar som den ska men det är taskigt med taktil känsla. Ibland känner jag inte i fingret om jag lyckats slå av eller på helljuset och då gör ryggmärgen ett försök till innan hjärnan hunnit förstå om det faktiskt lyckades eller inte. Leder ibland till att jag bara blinkar på eller av med ljuset, inte så lyckat.
Användarvisningsbild
av frasse4
Åkte med en bekant i hans S70 och när vi skulle svänga blrjade han veva med blinkersen, så jag frågade vad sjutton han höll på med. Var tydligen fel på blinkersrelät, men det var ingen fara man kan ju blinka manuellt :)
av :stefan:
SBergdahl skrev:Jag tar hem en bättre begagnad spak och ser om jag märker nån skillnad helt enkelt. Kostar ju ingen förmögenhet direkt.

Min fungerar som den ska men det är taskigt med taktil känsla. Ibland känner jag inte i fingret om jag lyckats slå av eller på helljuset och då gör ryggmärgen ett försök till innan hjärnan hunnit förstå om det faktiskt lyckades eller inte. Leder ibland till att jag bara blinkar på eller av med ljuset, inte så lyckat.
Lite av samma problem här, ljustutan funkar knappt alls utan jag får dra spaken hela vägen för det mesta. Jag funderar på om det helt enkelt har ärgat inne i spaken då jag bor och jobbar där det finns gatubelysning överallt så jag använder helljuset typ ett par gånger per år...

Är spaken något man kan ta isär och försöka fixa till eller blir det bättre begagnad från skroten?
av andersuw
Ja det går att plocka isär dem men om det hjälper skall jag låta vara osagt. Se här:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=27295

Du måste vara inloggad på svxc.se för att läsa men det går ju fort att "regga" sig där om du inte redan är det.

Annars kostar väl inte en begagnad spak några stora pengar. Vill minnas att jag gav ca 300 kr när jag köpte min på JB. Fast det är förstås ett antal år sedan vid det här laget.
Bensinpriser v2

Womens From Your City - No Selfie - Anonymous Casu[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?