Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vi har en V70N från 2002 i familjen, i vilken följande servicemeddelande har tänts: SRS-airbag service snarast. Detta meddelande har lyst sedan en tid tillbaka.

Sedan någon vecka tillbaka äger jag en VIDA DiCE som jag vet ska klara av att släcka det här meddelandet. Tidigare i dag kopplade jag upp mig mot bilen och läste ut felkoder. Det fanns ett par koder som förmodligen är äldre, dock ingen relaterad till SRS-systemet såvitt jag kunde se, men trots att jag gick in på 'Leverans' och sedan tryckte på 'Radera alla', ville meddelandet inte försvinna.

Jag läste ut koderna igen och följande hade kommit tillbaka: DIM-0005 Varningslampa *någonting*. Vi har problem med instrumentpanelen (klockan med mera försvinner och ändrar till lustiga tecken, och instrumenthuset är redan reparerat för några år sedan på grund av samma fel). Kan det här orsaka detta problem eller har jag helt enkelt bara gjort fel när jag försökt att släcka koderna? Kanske ska man släcka sådana här meddelanden på något annat sätt än för de vanliga koderna?

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar,
Familjebilen
Nej, det ska räcka att radera koderna, förutsatt att felet är borta givetvis.

Men DIM 0005 är en lite diffus kod.
Skulle ev kunna vara om nån varningslampa är paj.

Lyser alla när dom borde?
Dvs med tändning på, motor av.

Borde annars inte förekomma som ensam felkod.

Men en kollegas V70 2002 fick Airbagmeddelande som symptom när DIM ballade ur. Inget annat.
Då var den bilen ganska ny, och någon firma som lödde om, fanns inte då.
Kalaset gick på 10,000kr ungefär. Detta var 2005 kanske..
MickeM skrev:Nej, det ska räcka att radera koderna, förutsatt att felet är borta givetvis.

Men DIM 0005 är en lite diffus kod.
Skulle ev kunna vara om nån varningslampa är paj.

Lyser alla när dom borde?
Dvs med tändning på, motor av.

Borde annars inte förekomma som ensam felkod.

Men en kollegas V70 2002 fick Airbagmeddelande som symptom när DIM ballade ur. Inget annat.
Då var den bilen ganska ny, och någon firma som lödde om, fanns inte då.
Kalaset gick på 10,000kr ungefär. Detta var 2005 kanske..
Okej, då har jag gjort rätt med andra ord.

Jag hade först DiCE:en inkopplad endast på bilens vanliga batteri, men märkte att det fick hela systemet att flippa ur. Så jag kopplade till en extern laddare och hade 13,7 volt i systemet medan DiCE:en var inkopplad och då uppstod färre felkoder, de försvann och allting verkade vara frid och fröjd. DIM-0005 var den enda som inte ville försvinna, och jag kunde inte se någonting som hade med SRS att göra över huvud taget, märkligt nog - men likväl är felmeddelandet kvar.

Efter att ha kikat i bilen tycks alla lampor fungera. Jag tog en bild precis efter att tändningsläget startats. Man ser där också hur instrumentpanelens displayer ser ut (bland annat, de kan få alla möjliga tecken och former).

https://s1.postimg.org/7on77ix4cf/IMG_0322.jpg
Jonas_latt skrev:Så länge du har fel på mätarhuset då kan du nog inte släcks lampans. Ingen garanti på jobbet med mätarhuset?
Det är så illa alltså? Tråkigt...

Förmodligen inte, eftersom det nu var över fem år sedan det gjordes. Bilen har rullat närmre 45 000 mil och reparationen för mätarhuset gjordes någon gång omkring 30 000 mil. Så det har hängt med ett tag.

Jag diskuterade med mina föräldrar hur vi ska gå till väga. Tre alternativ gav jag dem:

1. Låta allting vara och köra så länge hastighetsmätaren fungerar.

2. Lämna i väg huset för ytterligare reparation.

3. Att jag personligen försöker mig på att löda om kretskortet, och om det skiter sig helt och hållet, byter ut det mot ett begagnat instrumenthus.

Vad gäller punkt nummer tre har jag lött lite sedan jag gick i skolan och därutöver på fritiden, mest för skojs skull. Jag är ingen höjdare på det, men jag kan det på en grundläggande nivå, så det kanske vore värt att försöka göra det.

Tack för era svar!
Jag skulle gå på alternativ två. Inte bra att köra omkring med ett kombinationsinstrument man inte kan lita på och det är inget busenkelt lödjobb det handlar om. Det kan vara svårt att se exakt var sprickorna/kallödningarna sitter och lödställena kan vara väldigt små. Även om jag löder lite grejer nu och då för husbehov är detta inte ett jobb jag skulle vilja ge mig på.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]