Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kimlin
Tjenare allvetare!
Har en liten undran! Från vilken årsmodell på V70N började barnsjukdomar och "kända fel" typ gasspjäll, dåliga krängningshämare, stötar osv försvinna och bättre komponenter användas. Sitter med v70n-03 11500 mil, hyfsat nyinköpt. Än så länge inga problem,men det brukar väl komma runt dom här miltalen med mycket slitdelar som skall bytas.

Trevig helg.....
Användarvisningsbild
av CarMan
från årsmodell 00 skulle jag säga !
bilar som har haft dåliga kränghämarsteg o sånt har ju fått dom utbytta!

det finns ingen bil på deta jordklot som inte förr eller senare sliterut slit delarna på bilen, så du kommer alltid få byta delar på bilen, oavset fabrikat.

dom här kränghämarstagen m.m. som ar felaktiga set ut dom på oakseptabel kort tid /få mil. men som sagt så är ju alla dessa fel bort byggda nu även på gammla bilar.
av kimlin
Tackar!!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:från årsmodell 00 skulle jag säga !

det finns ingen bil på deta jordklot som inte förr eller senare sliterut slit delarna på bilen, så du kommer alltid få byta delar på bilen, oavset fabrikat.

dom här kränghämarstagen m.m. som ar felaktiga set ut dom på oakseptabel kort tid /få mil. men som sagt så är ju alla dessa fel bort byggda nu även på gammla bilar.
Kom inte V70N -00 eller är jag helt fel ute?
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:från årsmodell 00 skulle jag säga !

Kom inte V70N -00 eller är jag helt fel ute?
jo dom kom 00 o hade inga större barnsjukdommar, då platformen inte ar ny.
det som strula har mann ju bytt, så det rullar inga bilar med barnsjukdomar kvar idag
av cme
Inga återkallelser då? Inga konstruktionsförändringar heller?
De jag känner kallar S60 för relativt barnsjukdomsfri eftersom V70 körde sin ett år innan. Alla bilar blir ju bättre som nya i slutet av en modells livscykel så ju senare desto bättre.

cme
av Daddan
Sen finns det alltid måndagsexemplar.

Chefen har en V70 D5 -07:a.

Motorn var felbyggd från fabrik, den läckte olja i någon packbox till kamaxeln. Han reagerade efter att ha behövt fylla på 1L olja var 100mil... Detta är nu åtgärdat.

Nu är den inne för obalans och mycket kraftiga skakningar både fram och bak...
Kanske dåliga fälgar, men ändå det är en två månader gammal bil.

2 verkstadsbesök på 2 månader...
av Pebben
Daddan skrev:Sen finns det alltid måndagsexemplar.

Chefen har en V70 D5 -07:a.

Motorn var felbyggd från fabrik, den läckte olja i någon packbox till kamaxeln. Han reagerade efter att ha behövt fylla på 1L olja var 100mil... Detta är nu åtgärdat.

Nu är den inne för obalans och mycket kraftiga skakningar både fram och bak...
Kanske dåliga fälgar, men ändå det är en två månader gammal bil.

2 verkstadsbesök på 2 månader...
Otur kan alla ha och det händer på alla bilar, dock är det ju mindre risk på en begagnad bil för det är som Carman säger att de typiska felen skall vara åtgärdade.

EDIT: Med alla bilar menar jag alla bilfabrikat, inte 100% av alla Volvo :)
av Daddan
Absolut, det var det jag menade. Oturen kan komma när som helst.

Bilen kan lika gärna rulla 10.000 mil utan att ens en glödlampa behöver bytas.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]