Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plangkjaer
Modell: V70II 140 hp
Modellår 2001
Motorkod: B5244S2

Hej, jag var och besiktigade bilen för 2 veckor, det gick igenom hurra :P , men fick några punkter "bra att veta". En var att bussningen/packningen på länkarmen vänster fram var sliten så att det är ett litet klapp i hjulet. Han pekade ut länkarmen och bussningen. Min fråga är följande; Kan man bara köpa en ny bussning och byta den, inte jag själv utan en bilverkstad, eller måste man köpa en helt ny länkarm inklusive bussning ? ?:-/ Hur mycket kan man anta ett sådant jobb kostar, vad är rimligt ?
av MickeM
V70II kom först 2008.
En 2001- 2007 är en V70N. Finns 2008 V70N också men ännu gamla karossen.
Det står tom fel i många bilreservdelslistor, då det inte är logiskt med V70I, V70N, V70II, osv...

Ja, man kan byta endast själva bussningen, men det är ett HE, och du måste ta loss den, och upp med hela otympliga länkarmen i pressen.
Jag bytte hela länkarmarna på min egen, men tänkte bara för skojs skull pressa ur en bussning ur en gammal för vetskap om hur jag gör i framtiden.
Har en 20t press.
Men jag gav upp, för det blir ett satyg att stödja upp den för att få bra press.
Kommer tveklöst byta kompletta armar nästa gång också, och en på verkstad med timkostnad, så lönar det sig knappast
(Sysslar med många olika personers bilar. Inte bara min o frugans)

En komplett länkarm går väl lös på ca 1000kr och uppåt beroende på inköpställe.
Finns för dubbla priset. Dyra är nog lite bättre i gummit, men dubbelt så bra? Svårbedömt.
1,5 arbetstimme med in/provkörning, upp/nerhissning, osv känns väl tilltaget.
Timkostnad skilljer rejält mellan verkstäder och vart i landet. Storstad = dyrare.

Framvagnsinställning är seriöst, och tillkommer också. 4 hjulsinställning behövs inte. Bakhjulen är orörda

Så det kostar en slant, om man inte byter själv, men kan nog också skilja en hel del mellan verkstäder.
Ring runt, vet ja. Kan löna sig att åka några mil.
av plangkjaer
Hej tack för ditt svar, mycket givande.
MEN
angående vilken modell jag har så blir jag inte klok på det. Du säger att min modell är en V70N men när jag slår på mitt reg.nr hos t.ex skruvat.se så får jag fram följande;
VOLVO V70 II Regnr: RXW528, Kombi 2.4, 140 Hk, [SW], Modellår: 2001, Tillv.mån: 2000/09, Motorkod: B5244S2
dvs de säger att min modell heter V70 II. Jag förstår inte vilken modell jag har !? ?:-/
av MickeM
valln skrev:Du har ju andra generationens v70, så det stämmer.
Den första gen såg ut som ett kylskåp.
Ja, det är andra karrossen, men Nej!, det stämmer inte.

En 2001 är en V70N.
Kallas också P2. (Plattform 2)

Det är mycket riktigt andra modellen av V70 men modellnamnet är V70N.

V70II är den som kom 2008. Dvs P3.
(V70 karross nr3).

Varför Volvo har valt denna ologik =???
Det fattar inte jag heller.

Som jag sade:
Det står tom fel i vissa register och på vissa reservdelssaiter, tex Skruvat, Biltema, osv.
Där måste man "låtsas" att det är en V70II, bara för att få rätt del.
*suck*

Forumet här, Listar V70 modellerna korrekt, om du tittar på forumindelningen.

Kuriosa:
Bara för att krångla till det ytterligare kallar Volvo S80 och S/V40 med plattform 2, för S80N och S/V40N , när V70 modellen samtidigt blev att heta V70II. ?:-/
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det