Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
Jag har köpt en steg-1 chippning från en av de större leverantörerna av chip-trim till Volvo, men det verkar något vajsing med installationen kanske.

Innan jag installerade trimmet tog jag ut bilen till en lämplig sträcka att göra accelerationstest på.
Petade i femman, la mig på 2000 varv och klockade accelerationen upp till 4000 varv. (På mätaren 75-150 km/h)
Det gick på strax över 14 sekunder.

Åkte hem, tryckte i den nya mjukvaran, och tog ut bilen till samma ställe och gjorde om testen.

Fortfarande 14 sekunder.
Är det bara jag, eller borde man inte märkt lite skillnad?

Kan några fler göra samma test och rapportera siffrorna?
5:ans växel, farthållaren på 2000 varv. Stampa på gasen och starta klockan samtidigt och stoppa klockan när varvräknaren når 4000rpm.
Menar du en S60 r 300hk 459nm orginal? du har sopat in bsr steg 1 som ska ga runt 490nm och 350hk isf har du nåt fel på bilen redan då 75 till 150 inte ska ta 14sek otrimmad.
På låga varv och hög växel så ska man inte förvänta sig så mycket. Dels så kommer turbon att vara ineffektiv (låg gashastighet) i det läget och dels så kommer det finnas begränsningar i mjukvaran för att minska risken för krökta vevstakar och andra otrevliga saker.
andreas 80 skrev:Borde gå något snabbare, men annars så märks väl trimmet mer mellan 4000-6000 varv.
Dagen efter jag postat insåg jag min tankevurpa. När jag tittade lite på effekt- och moment-kurvan insåg jag att det är egentligen efter 4000rpm det verkligen märks skillnad. Och nu när jag gasar på över det då märks verkligen effekten tydligt.

En annan sak som märks är att bränsleförbrukningen har sjunkit när jag kör lugnt. När jag pendlar till jobbet har den gått ner ca 4%.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det