Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1201471
Hej!

Jag har en S60 d5 -07 som jag har fått problem med. Tänkte höra om det fanns några kloka människor som kunde hjälpa mig här på forumet! :D

Vid växling uppåt, framförallt till 3:ans växel får jag ett klonk ljud när jag lägger i växeln.
Får också liknande ljud när jag släpper upp kopplingen.

Har inga ljud när jag växlar ner, bara upp. Det är precis när man kommer till ''motståndet'' före växeln läggs i ljudet uppstår.
Kan alltså bara rulla och hålla in kopplingen och växla mellan 2:an och 3:an och hör ett klonk ljud varje gång.
Växellådan och kopplingen känns bra annars, bara ljudet som uppstått på senare tid.
#1203126
.....men du får tre och ett halvt helvete när du ska byta hjullager, ABSring, drivknut osv.
Stackars sate som får ta itu med det.

Flera verkstäder tar extra trots lämnat fast pris för det numera, (klasul) eftersom det inte syns, och skapar sånt fruktansvärt merjobb.......
Det limmet skulle förbjudas.. !
#1577855
Vad för bil har du xc60kungen?
Du behöver inte limma drivaxlar utan det räcker med att använda XC90s (tror jag de kommer ifrån) drivaxelbult m. kona artnr 30714142
Dock skulle jag börja kika på det undre motorfästet mellan subframe och växellåda.. Det är mer regel än undantag att det slits och det börjar klonka så som du beskriver.
#1577870
Drivaxelproblemet som drabbade gamla S60 har inte förekomit på XC60 vad jag vet. Problemet berodde på felaktiga toleranser mellan hub och Drivaxel, först från Volvo fabrik när bilarna var nya och sedan pga användandet av eftermarknadsdelar.

Lösningen är att byta drivaxel och/eller hjullager till rätt grejer men istället har många verkstäder/kunder valt en billigare lösning för stunden genom att limma fast drivaxeln till hubben villet gör att det inte går att genomföra efterföljande arbete.

XC60 är en annan platform så helt andra delar.
#1577873
Ja du ser. Men då är det kanske ett motorfäste eller något, övre motorfäste är ganska nytt. Byttes av Volvo dom prata på att det var lite dåligt ca 6mån. Byt sa ja! Knepiga är att det ej är något problem med vibrationer eller växling när bilen körs . (Om det skulle vara en Drivknuten eller något i drivlinan som är glapp. Får kolla idag
#1577875
Det är olika ventiler/solenioder som "lägger i drive" och byter växel när bilen väl ligger i drive.

Men när man är inne på ämnet, har du alltid haft problemet eller har det kommit på senare tid? Skuttar bilen till när du lägger i drive och tar det längre tid än förut att få bilen i drive?

Har lite svårt att uttala mig om motorfästen. Tycker 16000 mil låter lite lågt för taskigt fästen.

Vad gör olja har du bytt till och hur jag du gjort bytet/utfört av vem?
Vi som beställt nya XC60

Uthämtad 10 maj 2024 my25.

20.000 mila service XC70

Jag har bytt en insprutare på 42000 mil. G[…]

Byter fjädrar och dämpare på v&ari[…]

Köpråd v90

En sak jag lärt mig för länge sedan[…]