Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fenris
Hei ! Jeg byttet nyligen hjullager på pasasjerside bak på min 2002 mod volvo v70. Etter at lageret var byttet så begynte abs lampen å lyse.Prøvde og montere tilbake det gammle lageret uten at dette hjalp. Er den noen her som har forslag til løsning ?
Användarvisningsbild
av Någonting
Jag tror att bilen ska göra en självtest av ABS när du kommer upp i 20km/h, har du kört med bilen sedan du bytte tillbaka?

Annars är nog risken att du har råkat skada kugghjulet eller sensorn.
av fenris
Någonting skrev:Jag tror att bilen ska göra en självtest av ABS när du kommer upp i 20km/h, har du kört med bilen sedan du bytte tillbaka?

Annars är nog risken att du har råkat skada kugghjulet eller sensorn.
Hei ! Er det tannhjul "kugghjul" bak ? Trodde det var innebygd mangnet i lageret som sensor plukker opp ?
av PeppeJ
Hej hittade detta forum av en slump! Fantastisk ”kunskap” som finns här om Volvo personbilar! Häftigt! Blev nyss medlem!
Jag har en fråga men inte klurat ut hur jag startar en ny ”tråd” med hänger på denna som handlar om mitt problem.
Jag köpte hjullagersats till bakhjul på min Volvo S V70 2002:a men efter bytet lysers ABS och gjort allt jag hittat på nätet t ex 5 nya starter, kör 25km/h en tid o. s. v
Jämförde delen jag fick av Biltema efter jag lämnat alla uppgister om bilen sam VIN nummer.
Visade sig att den nya delen INTE likadan som den som satt i. Men Biltema hävdar att den nya SKA funka och är rätt!
Se mina bilder och kom med synpunkter:
Bilagor
19B411A6-5138-41E4-BCFF-4ED4A63F883B.jpeg
19B411A6-5138-41E4-BCFF-4ED4A63F883B.jpeg (510.16 KiB) Visad 700 gånger
18A27F07-BCD1-4B25-811A-A6752018C12A.jpeg
18A27F07-BCD1-4B25-811A-A6752018C12A.jpeg (1.75 MiB) Visad 700 gånger
av sicnarf
Ny tråd startar du genom att klicka på ”Ny tråd” högst upp här på denna forums sidan. Kolla uppe så ser du det. Din andra fråga finns säkert en eller flera experter som vet bättre.
av StoraM
PeppeJ skrev: fre 19 aug 2022, 17:01 Hej hittade detta forum av en slump! Fantastisk ”kunskap” som finns här om Volvo personbilar! Häftigt! Blev nyss medlem!
Jag har en fråga men inte klurat ut hur jag startar en ny ”tråd” med hänger på denna som handlar om mitt problem.
Jag köpte hjullagersats till bakhjul på min Volvo S V70 2002:a men efter bytet lysers ABS och gjort allt jag hittat på nätet t ex 5 nya starter, kör 25km/h en tid o. s. v
Jämförde delen jag fick av Biltema efter jag lämnat alla uppgister om bilen sam VIN nummer.
Visade sig att den nya delen INTE likadan som den som satt i. Men Biltema hävdar att den nya SKA funka och är rätt!
Se mina bilder och kom med synpunkter:
På bilden av ditt gamla hjullager ser man att plåtlocket som skyddar den svarta magnetringen inte finns kvar. Det brukar också ha en tendens att sitta kvar i hjulet efter att man bankat bort navet. Du plockade väl bort det gamla locket innan du monterade det nya navet? Dubbla lock kan säkert ställa till det för ABS-givaren att kunna mäta ordentligt. Höll på att göra den tabben själv mär jag bytte hjulnav härom månaden (också Biltemas).

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]