- sön 10 sep 2017, 10:38
Påfyllningsgallret har sett lika "illa" ut på alla de jag tittat på.
Betyder ingenting.
Olja är en religon för många!
Eftersom jag bor på landet och så gott som enbart långkör, blir det 1500mil och byter sen olja inkl filter, eftersom jag fnyser högaktingsfullt åt "Longlife-service".
Som jag kör, är longlife ändå bättre, än de som kör blandad eller enbart stad. Enbart stad = förkastligt med longlife.
Parametrarna som styr variabla tiden är inte 100%, och missar mest vid småkörning.
Man ser ju också över hela bilen vid servicen, och hittar då ev andra problem som kan åtgärdas i tid.
Jag brukar säga:
"Longlife är ett utmärkt sätt att spara pengar på servicekontot och mångdubblera summan från reparationskontot, på sikt.
Förste ägaren är vinnare upp till ca 20,000mil. Sen kommer efterräkningen....... "
VAG ägare, tex, är plågsamt medvetna om longlife =koks.
Volvo har mer olja i motorn och klarar sig betydligt bättre, men koksproblem förekommer ändå, trots följt longlifeschema.
Troligen oftast pga småkörningar.
Köra för länge, är alltid fel, men att tro longlifeintervall med "vanlig" olja är idioti!!
Min 2005 140hk ska egentligen ha 5w30 A5B5 enl Volvos spec. (Longlife)
Jag kör därför enl milmätaren, och inte enl serviceindikeringen, eftersom den inte bryr sig förrän vid 3000mil/1år.
Omprogrammering står på önskelistan.
Jag använder lite olika:
Castrol Magnatec 5w40 C3
Mekonomens egna 5w40 (A3B4)
Biltemas 5w40 (A3B3)
(Inom parentes är jag osäker på exakta spec ur minnet)
Vem som säljer oljan har jag aldrig brytt mig i.
Men åter igen!
Ingen av ovan nämnda oljor är lämplig att använda enl mer än 1500mil vid långkörning och kanske 1000mil blandad, alt 800mil i stad i sugmotorerna!
Ämnar man köra enl bilens serviceindikering, ska man ha ACEA spec'en enl Volvos rekomendation för just din bil.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.