Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
har en v70 2002 170hk, använt okq8 formula excel 5/40 olja många år. Men fundera gå över på mobil1 eller Agrol hört gott om.
Känns okq8 oljan koksar, iaf runt oljepåfyllningsgallret ser man hur oljan torkat/bränts , jämfört med polarens fars bil som alltid använt mobil1 ser ren ut.

vad kör ni med olja?
Användarvisningsbild
av mikeyman35
V70 t5 -01, v70 2.5t -04. Kör Mobil1 5-40 helsyntet i båda. Beställer på Oljemagasinet,20 lit, 64:- / litern. Är nöjd med den, tror att den är bra.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Shell helix ultra 4w40 byter med 1000 mil. Funkat bra på min D5a. Du kommer nog få 100 olika tips. Mitt tips är att köpa en god olja som uppfyller dina krav och byta med 1000 mils intervall. Du kan beställa olja från tyskland billigt. Även om frakten går på 200kr för en laddning så blir det mycket billigare än att traska in på mekonomen/autoexperten mfl
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Påfyllningsgallret är väl kanske inte nödvändigtvis en bra indikator på hur det ser ut längre ner i motorn eftersom det bara är stänk som hamnar där.

Mest effekt får du nog precis som nämnt på att helt enkelt korta intervallet för byte oavsett vad du kör med för olja.
av MickeM
Påfyllningsgallret har sett lika "illa" ut på alla de jag tittat på.
Betyder ingenting.

Olja är en religon för många!

Eftersom jag bor på landet och så gott som enbart långkör, blir det 1500mil och byter sen olja inkl filter, eftersom jag fnyser högaktingsfullt åt "Longlife-service".
Som jag kör, är longlife ändå bättre, än de som kör blandad eller enbart stad. Enbart stad = förkastligt med longlife.
Parametrarna som styr variabla tiden är inte 100%, och missar mest vid småkörning.
Man ser ju också över hela bilen vid servicen, och hittar då ev andra problem som kan åtgärdas i tid.
Jag brukar säga:
"Longlife är ett utmärkt sätt att spara pengar på servicekontot och mångdubblera summan från reparationskontot, på sikt.
Förste ägaren är vinnare upp till ca 20,000mil. Sen kommer efterräkningen....... "

VAG ägare, tex, är plågsamt medvetna om longlife =koks.
Volvo har mer olja i motorn och klarar sig betydligt bättre, men koksproblem förekommer ändå, trots följt longlifeschema.
Troligen oftast pga småkörningar.

Köra för länge, är alltid fel, men att tro longlifeintervall med "vanlig" olja är idioti!!
Min 2005 140hk ska egentligen ha 5w30 A5B5 enl Volvos spec. (Longlife)
Jag kör därför enl milmätaren, och inte enl serviceindikeringen, eftersom den inte bryr sig förrän vid 3000mil/1år.
Omprogrammering står på önskelistan.

Jag använder lite olika:
Castrol Magnatec 5w40 C3
Mekonomens egna 5w40 (A3B4)
Biltemas 5w40 (A3B3)
(Inom parentes är jag osäker på exakta spec ur minnet)
Vem som säljer oljan har jag aldrig brytt mig i.

Men åter igen!
Ingen av ovan nämnda oljor är lämplig att använda enl mer än 1500mil vid långkörning och kanske 1000mil blandad, alt 800mil i stad i sugmotorerna!
Ämnar man köra enl bilens serviceindikering, ska man ha ACEA spec'en enl Volvos rekomendation för just din bil.
av Ceska
Jag byter olja när man inte ser krysen genom oljan på mätsticka (D5 MY2005), och då inträffar det nångång mellan 1000-1200 mil, häller i bara olja som är spec för just den motor A3/B3/B4, viskositet för dem bredgrader jag åker i, 5w-30, fabrikat bryr jag inte om, däremot har jag jämfört olika filtrar och kan konstatera att polska Filtron har 64 väck istället för 49 på Knecht/Mahle filter som i min värld betyder att det finns mer filtrerings media i det polska filter.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ceska skrev:Jag byter olja när man inte ser krysen genom oljan på mätsticka (D5 MY2005), och då inträffar det nångång mellan 1000-1200 mil, häller i bara olja som är spec för just den motor A3/B3/B4, viskositet för dem bredgrader jag åker i, 5w-30, fabrikat bryr jag inte om, däremot har jag jämfört olika filtrar och kan konstatera att polska Filtron har 64 väck istället för 49 på Knecht/Mahle filter som i min värld betyder att det finns mer filtrerings media i det polska filter.
Eller att filtret har större hål i pappret. Oavsett är det viktigt med bra filter.
av volvov702002
numera verkar många tillverkare enl. deras listor rekommendera 0/x x olja. förr va det 5/xx .
nåt som ändrats ?

kanske fortsätter med okq8 , smidigt med 20 liters kan jag ha till 850 med.
av MickeM
volvov702002 skrev:numera verkar många tillverkare enl. deras listor rekommendera 0/x x olja. förr va det 5/xx .
nåt som ändrats ?

Den tunna vicositeten 0w är för att motorn ska gå runt lättare i extrem kyla, men mest för att gå lättare överlag och spara bränsle.
Men det är på pappret det sparar bränsle. (Miljöklasser, du vet)
5w är tillräckligt i Sveriges vinterkyla i Volvo femmorna, utom i norraste norr kanske.

0w oljor brukar också tendera att ge högre oljeförbrukning.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
volvov702002 skrev:numera verkar många tillverkare enl. deras listor rekommendera 0/x x olja. förr va det 5/xx .
nåt som ändrats ?

Bränslebesparing.

Oavsett ska du ha A3-olja och den är rätt till 850:n även om du skulle byta fabrikat.

Själv beställde jag Delticom från däckonline nyss. Inte fått den än men 20 liter för 600 spänn kändes OK. Konceptet är ju samma som Biltema kör, köp in någons olja och sätt den egna klisterlappen på. Byter med ca 1000 mils intervall, billig försäkring.

Har tidigare inte märkt någon funktionell skillnad mellan Biltemas 10W40, 5W40 eller senast SWD-Rheinol 5W40.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]