Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
Hejsan!
Har en Xc70 D5 som jag nyligen köpt som inte har någon värme alls.
Tänkte kolla vad jag börjar med att byta ? Jag koppla upp den i Vida och den hade bara felkod på backsensorn.
Så vad börjar man med ? Hörde att de nog fanns en "värmekran" är det någon som hört om detta ?
Kollade på ett nytt värmeelement, men de känns lite väl och chansa på 2500kr.
Den går upp i temp som den ska.
Pinnen till virvel-ventilationen är trasig, men det ska väl ändå inte ha något med värmen o göra ?

- Värme-elemtent, hur vet man om denna är trasig ?
- Termostaten, är de lönt o byta denna när den går upp i temp som den ska ?
- Givaren under stereon är rengjord

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Finns ingen kran. Det är alltid fullt blås genom värmepaketet.

Tar du bort plasten till höger om fötterna på förarsidan kommer du åt värmepaketet och rören till detta. Börja med att kolla så att det är varmt där. Det borde det vara om inte kylarvattnet tillåtits becka ihop till fast form och satt igen allt.

Är det det har förmodligen något spjäll inne i luftkanalerna hoppat loss. I vida finns en funktion för att kalibrera dessa du skulle kunna prova också.
av Righthanddrive
Kolla rören först om de är varma som de ska vara.... varmkörd bil og allt satt på värme.
Min xc70 2006 var helt igensatt med avlagringar....
Lätt byte bara panelen bort vid höger ben.
Två klammrar håller rören till värmeelementet
Tror det var en bult på elementet.
Lägg plastpåse under rören innan du öppnar upp så fångar du kylarvattnet som kommer ut.
Du kan dta ut gamla og sätta in det nya på mindre än 30 min totaltid :-)
av eddar
Skylle gjennom begge veier på utsiden av torpedoveggen.
Fyll i der med glykol og koble sammen.
Användarvisningsbild
av BamZe84
eddar skrev:Skylle gjennom begge veier på utsiden av torpedoveggen.
Fyll i der med glykol og koble sammen.
De får du nog ta på svenska ? För de förstod jag inte
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag tolkar det som "spola värmepaketet genom att koppla loss slangarna på torpedväggen i motorrummet". Osäker på hur lätt det är att göra men går det att göra smidigt vore det väl en bra första grej att prova eftersom det håller vattnet utanför kupén
av eddar
SBergdahl skrev:Jag tolkar det som "spola värmepaketet genom att koppla loss slangarna på torpedväggen i motorrummet". Osäker på hur lätt det är att göra men går det att göra smidigt vore det väl en bra första grej att prova eftersom det håller vattnet utanför kupén
Ja, og det tar bare 15 minutter kanskje.
(Klem sammen slangene fra motoren så det ikke renner ut noe derfra.)
av Matsand
Righthanddrive skrev: fre 08 sep 2017, 14:50 Kolla rören först om de är varma som de ska vara.... varmkörd bil og allt satt på värme.
Min xc70 2006 var helt igensatt med avlagringar....
Lätt byte bara panelen bort vid höger ben.
Två klammrar håller rören till värmeelementet
Tror det var en bult på elementet.
Lägg plastpåse under rören innan du öppnar upp så fångar du kylarvattnet som kommer ut.
Du kan dta ut gamla og sätta in det nya på mindre än 30 min totaltid :-)
Var det byte av rören mellan motorrummet och elementet, för inte går det väl att byta även elementet på den tiden, verkar ju sitta en rattstång i vägen bland annat?
Har problemet med den XC70 -07:a jag har att den blir varm i motorn, systemet är tätt, tror jag i alla fall, det blir tryck i expansionskärlet när motorn är varm, det blev det inte på den 01:a jag hade när den hade en läcka, men det blir ingen riktig värme i bilen, känns mest halvljummet.
Hur mycket gick rör och tätningar på, eller gjorde du rent dom som satt där?

/Mats
av Matsand
Har spolat från motorutrymmet, och det är inte stopp, men det är ju samtidigt svårt att bedöma om det är ett bra flöde eller om det är för klent, har ju inget att jämföra med, det som kom tillbaka ut när jag spolade hade inte tryck nog att göra en stråle som nådde fram till motorn om man skall beskriva det på något sätt, då spolade jag med slang från vattenkranen, och vi har väl ett hyggligt normalt tryck och flöde i kranarna. Skall försöka få tid att spola det hela igen och filma det hela, så kanske nån som har lite bättre koll på det hela kan bedöma.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]