Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sjörök
Hej på er. Min xc70 lämnades in för service (32000 mil) men det byttes
inget luftfilter då. Senaste bytet var vid 26000.
Anledningen sägs vara att vid 26000 servicen hade bilen gått mer än 26, närmare 27,5 tusen.
Jag trodde att luftfiltret skulle bytas var 3:e service eller 6000mil, vilken gräns som först slår in.
Har jag fel ?
När bilen lämnades in för reparation var luftmassemätaren trasig. Då såg firman (ej volvo)
att luftfiltret ej var bytt. Totalt toksvart. Hur troligt är det att ett så skitigt filter gjort
att luftmassemätaren gått sönder?
Göran
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag byter mina betydligt oftare. Det tar fem minuter att göra själv och kostnaden är som två öl. Däremellan tar jag ut och skakar ur det ett par gånger.
av intruder1400
Hm ! Byt om det är skitit eller efter ett antal mil .
Något jag fått lära mig då ! Är det tvättbart filter så ur med de o tvätta .
Är det vanligt filter så ska man inte röra det om det inte ska bytas pga det är just vid hantering risken är stor att du får in sånt som motorn inte gillar
av sjörök
Helt rätt. Så hade jag gjort om det var min bil. Nu köpte vi den och lämnade in på 32000 service (bilen gått 31500)
senaste bytet var vid 26000. grejen är att de bytte inget filter, för bilen hade inte gått 6000 mil.
Men samtidigt säger de att filtret skall bytas vid var 3:e service...
Man blir lite förundrad...
Användarvisningsbild
av jaun
Bytet borde väl ske vid 24, 30, 36 tusen. Korrekt att dom inte byter vid 32 om filterbytet var vid 30, men i ditt fall låter det som den inte fått någon service sedan 26 tusen? Kanske dom missade det och bara följde ordinarie serviceschema?

Filter och tändstift som saknas då antar jag.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]