Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Vanligen beror detta på fel i fläktens effektsteg, d.v.s. den enhet placerad under fläkten som levererar ström till den. När effektsteget inte längre låter sig styras som det borde via CCM (Climate Control Module, klimastyrenheten under stereon) kan det hända att fläkten fortsätter gå även med tändningen av. Man får vanligen ingen felkod för detta fel men mig veterligen är det nästan alltid effektsteget det är fel på. Det är inte heller direkt ovanligt att effektsteget går sönder.

Vill minnas att effektsteget finns som separat reservdel och det är troligen inte heller särskilt dyrt. Går säkert också att hitta på skroten eller som "piratdel". Sedan är det tyvärr lite jobb med diverse demonteringsarbete innan man kan komma åt fläkten och dess effektsteg.
av Jonas_latt
Hur menar du? Min v70 02 går fläkten till och från om man inte låser bilen. Det ska va så. Vet inte vad det heter men borde du hitta om googlar.
av andersuw
Så vitt jag vet finns det bara två lägen där fläkten skall gå trots att tändningsnyckeln är i läge 0 eller uttagen:

1. Vid användning av bränsledriven parkeringsvärmare när kylvätskan blivit tillräckligt varm för att den skall kunna användas för att värma kupén.

2. I ca 10 minuter med start ca en timme efter avslutad körning om det visar sig behövas för att vädra ut resterande fukt från ACn.

Om bilen är låst eller inte saknar betydelse i sammanhanget.

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]