Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har symptomet på S60 -01 att motorbromsen stöter och rycker och att tomgången är ojämn. Dock stannar den aldrig och håller varvtalet jämnt rätt många sekunder efter att ha varvat upp efter en dipp. Den går inte upp och ned hur som helst.

Jag läste ut alla felkoder och hittade två som skulle kunna vara relevanta:

ECM 644A
Kamaxelposition, avgas eller omställningsventil kamaxel, diverse fel på någon av dessa.

ECM 4801
Katalysatoreffektivitet, diverse fel

Dock kan dessa ha varit kvar sedan länge så givetvis tog jag bort dem för att se vad som hände och har nu kört en 10 mil med olika körning och de har inte kommit tillbaka. Tomgången svajar inte alltid och den stötgående motorbromsen har också uppehåll ibland.

Vad kan det vara värt att ge sig på? Jag har inga driftsproblem alls i övrigt.
Dextre skrev:Jag har symptomet på S60 -01 att motorbromsen stöter och rycker och att tomgången är ojämn. Dock stannar den aldrig och håller varvtalet jämnt rätt många sekunder efter att ha varvat upp efter en dipp. Den går inte upp och ned hur som helst.

Jag läste ut alla felkoder och hittade två som skulle kunna vara relevanta:

ECM 644A
Kamaxelposition, avgas eller omställningsventil kamaxel, diverse fel på någon av dessa.

ECM 4801
Katalysatoreffektivitet, diverse fel

Dock kan dessa ha varit kvar sedan länge så givetvis tog jag bort dem för att se vad som hände och har nu kört en 10 mil med olika körning och de har inte kommit tillbaka. Tomgången svajar inte alltid och den stötgående motorbromsen har också uppehåll ibland.

Vad kan det vara värt att ge sig på? Jag har inga driftsproblem alls i övrigt.
Kan så klart vara VVT'ns omställningsventil som inte öppnar, eller är tät. (ECM 644A)
Gissar att det är en turbo, då den säger avgaskamaxelposition.
Sugmotorerna har VVT på insug. Tidiga turbo på avgas, och senare turbo på båda.

Gissar också att det stod "intermittent", och inte "diverse fel", eller?
Betyder att det händer ibland.

Annat som kan trigga ECM 644A är om VVT-enheten inte hänger med som den borde, eller vanligast klåparbytt kamrem.
Dvs gjort med blockeringsverktyg, men utan tolkar. Då krävs en skopa tur för att få 100% rätt.
Men då skulle felkoden komma ganska snart efter start. Nån km.
Stämmer bra en 2.4T är det.

Nej, det stod inte diverse fel utan jag läste det där på BSRs hemsida för jag kom inte ihåg exakt vad läsaren skrev ut som text till koden. Sedan tog jag ju bort den. Jag såg efteråt att det fanns lite blandad beskrivning av felet.

Kamremmen är bytt på Volvo så förhoppningsvis inte klåparbytt.

Frågan är om detta är kopplat till den oroliga tomgången. Den är ju kvar trots att felkoderna inte kom tillbaka.

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]