Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Länge(1 år) har jag hört ett knäpp/klonk när man påbörjar en backning, men idag efter gårdagens 35 mil så rycker bilen till rejält några gånger. Första tanken var att stötdämparens fjäder smält av och trasslat in sig i hjulet men allt såg OK ut när ja lyfte upp bilen och kika.

Nu hör man ett missljud/surrande ljud från högra sidan så fort man åker över ~30 km/h. Hjullager borde det väl inte vara när den ryckt så mycket i början? Bromsbackar som släppt har jag läst om, tror ni det kan vara det? Eller något med AWD:n, viskon, drivaxlarna?

Notis är att ibland har vänster fram ABS-sensor krånglat när det är blött ute.
Senast redigerad av 1 jaun, redigerad totalt 0 gånger.
Hylsan?
Vinkelväxel?

Driver bakhjulen om du testar på gräs?

Handbromsbackarna har släppt på vissa, men det är bak.
Bromsbelägg har också släppt från metallen, men det skulle du känna i bromspedalen.

Stödlagret sitter mitt under bilen och kan föra väsen.
Vision sitter framför bakdiffen. Också bak.
Kört ett par kortare turer i helgen och oljudet har kommit och gått, mest surrande (lite sågande) oljud. Oftast dyker det upp vid över 60, ökar med hastigheten och hänger gärna kvar tills man i princip står stilla för att sen vara helt tyst ett tag.

Tog av däck och bromsok på höger fram, snurrade på skivan så lät det som på nedan klipp:

Vet inte hur det brukar normalt låta men jag tyckte det lät som hjullagret var slut. Köpte ett nytt och satte dit igår. Det gamla hjullagret klickade och var trög att vrida runt.

Det sista man gör är att dra av den rostiga skruven för ABS-sensorn... Får se idag om det går att dra ur med tång eller om det måste borras. Packade ihop när den gick av :x

Provtur sen och hoppas på att det var det enda felet, men jag är skeptisk, säkert något strul med vinkelväxeln också ;-//
Senast redigerad av 2 jaun, redigerad totalt 0 gång.
Surrar fortfarande, typiskt. Ljudet är kvar även om man trycker ner koppling och låter motorn varva ner, varva upp eller svänger/bromsar kraftigt.

Nu har jag bytt båda hjullagren fram, det blev bättre och det behövdes verkligen. Har också sugit ur gamla oljan (5-6 dl) från vinkelväxeln och fyllde på med ny, var rädd att den var torr. Känner inget glapp på drivknutarna, kanske att det låter lite märkligt när man snurrar på drivknutarna fram men jag är osäker på om det ska låta lite. Axeln bakåt verkar sitta ordentligt.

Spelat in ljudet på det här klippet:

Någon som känner igen ljudet? ?:-/

Det lutar åt att lämna in den för undersökning på en rejäl lyft.
Senast redigerad av 1 jaun, redigerad totalt 0 gånger.
Hur var oljan från vinkelväxeln?

En bekants XC90 2006 hade ett liknande ljud när lagren i vinkelväxeln var slut.
Men ändrade tonläge vid motorbromsning.
Den XC90'n har Haldex förvisso, så den jobbar annorlunda mpt en visco, men vinkelväxeln är i stort sett lika.
Lika dålig iaf.

Det blev byte till en renoverad/förstärkt vinkelväxel.

Men kör den på en lyft och lyssna under.
MickeM skrev:Hur var oljan från vinkelväxeln?

En bekants XC90 2006 hade ett liknande ljud när lagren i vinkelväxeln var slut.
Men ändrade tonläge vid motorbromsning.
Den XC90'n har Haldex förvisso, så den jobbar annorlunda mpt en visco, men vinkelväxeln är i stort sett lika.
Lika dålig iaf.

Det blev byte till en renoverad/förstärkt vinkelväxel.

Men kör den på en lyft och lyssna under.
Oljan var mörk men i oväntat gott skick. Mitt oljud påverkas inte av motorbroms eller acceleration, bara hastigheten bilen färdas i.

Har bara två bockar och två domkrafter, vet inte om jag vågar gasa upp den i över 60 på det och lyssna under. Bokade en felsökning nästa vecka för en femhundring, har jag inte löst det innan dess så borde jag iallafall få veta vad det är som låter.

Det finns väl inte några lämpliga lyftar för mitt ändamål att låna billigare än så i nordvästra sthlm?
Hissar jag upp ett bakdäck, lägger i en växel så kan jag ändå snurra på däcket och hela kardanaxeln följer med runt fram till vinkelväxeln. Det innebär väl en trasig vinkelväxel?

Såg att Maskin & Bil i Ludvika gör reparationer/förstärkning av vinkelväxlar, någon som använt sig av dom? Kanske ett alternativ istället för en ny.
Tänkte lämna liten återrapportering om att problemet är löst. Det var vinkelväxeln som förde oväsen, som MickeM nämnde i första svaret men som jag helst inte ville tro på :wink:

Lämnade först in bilen på en mindre verkstad som konstaterade att det var "främre diffen" som oljudet kom ifrån. Tog i fredags kontakt med Marcus på Maskin och bil i Ludvika som redan på måndag kunde ta in den för renovering.

2 timmar surrande bilfärd och 2,5 timmar arbete senare så kunde man njuta av en tyst bil och fyrhjulsdrift igen :D

Bild
Splinesen (som nästan är helt borta till höger på bild) svarvades bort, nya svetsades fast och en ny hylsa på det.

Inte kört speciellt hårt så jag antar det här händer dom flesta äldre p2:orna med AWD förr eller senare. Våran klarade sig 25000 mil.

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]