Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ghorille
Jag bytte vänster fram hjulsensor+motorolja härom dan,nu får jag upp en jävl.. massa felkoder+svagt batteri.
Vad är BCM 0012,BCM 0109,SAS 00DE,CCM 0040,UCM 0004,ECM 510D,ECM 250A.
Jag gogglade lite på koderna och en av dom är hjulsensorn men den är ju bytt?
ABS lampan tänds hela tiden,det var verkstan som rådde mej att byta sensorn.
Vad har jag gjort för fel?eller vad ska jag göra,litar inte på den verkstan,men har inte råd att åka till volvo.
Det var mycket det här!
av MickeM
Hur såg abs-ringen ut då?
Den som sensorn "tittar" på.

Är den sprucken, eller så dålig att taggar missas av magneten i sensorn så får du felkod på den sensorn.

I den här tråden finns det listat väldigt många felkoder, men alla moduler finns inte med.
Men de flesta.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=32124

Och ja, dåligt batteri kan ge konstiga fenomen, och felkoder..
av Ghorille
MickeM skrev:Hur såg abs-ringen ut då?
Den som sensorn "tittar" på.

Är den sprucken, eller så dålig att taggar missas av magneten i sensorn så får du felkod på den sensorn.

I den här tråden finns det listat väldigt många felkoder, men alla moduler finns inte med.
Men de flesta.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=32124

Och ja, dåligt batteri kan ge konstiga fenomen, och felkoder..
ABS:lampan tänds när jag kört ett par kilometer,jag tycker bilen ska gå på generatorn då,men den påverkas ändå av batteriet?
Ursäkta dumma frågor men jag är helt oduglig på sånt här,hade en 940 innan,utan all elektronik.Är det svårt att byta abs:ringen(fram)?
av MickeM
Har du raderat felkoderna och ser vilka som återkommer?

Ja, när motorn går finns spänning, men du kan få ett betydande spänningsfall vid motorstart om batteriet är kass.
Men du har inga sådana koder som brukar komma då.

ABS lampan kan tändas av dålig absring (BCM 0012) (givaren är ju bytt) och/eller av rattvinkelsensorn (BCM 0109, och SAS 00DE)

CCM 0040 är luftkvalitetsensorn, och den kan du skita i.
UCM 0004 är larmsirenen. Du borde få "larmservice erfodras" i färdatorn, eller så är det en felkod från dålig spänning nån gång för länge sedan.
ECM 510D är hastighetssignal från BCM, men jag gissar att den hör ihop BCM 0012, dvs samma fel.

Felkodsinformation ECM-250A
Styrenhet motor (ECM) får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen i olika lastområden. Om styrenhet motor (ECM) registrerar att bränsle-/luftblandningen avviker för mycket från mål-lambda, så att adaptionerna hamnar i något av sina ändlägen, sätts felkoden.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak/er
Övre gräns:
-Skadad luftmassemätare
-Lågt bränsletryck
-Luftläckage
Nedre gräns:
-Skadad luftmassemätare
-Högt bränsletryck
-Läckande insprutningsventiler
-Läckande EVAP-system
-Förorenad motorolja
-För hög oljenivå

Felsymptom
-Miljölampa tänd.
-Försämrad prestanda.
-Kan ge hög bränsleförbrukning.
av Ghorille
MickeM skrev:Har du raderat felkoderna och ser vilka som återkommer?

Ja, när motorn går finns spänning, men du kan få ett betydande spänningsfall vid motorstart om batteriet är kass.
Men du har inga sådana koder som brukar komma då.

ABS lampan kan tändas av dålig absring (BCM 0012) (givaren är ju bytt) och/eller av rattvinkelsensorn (BCM 0109, och SAS 00DE)

CCM 0040 är luftkvalitetsensorn, och den kan du skita i.
UCM 0004 är larmsirenen. Du borde få "larmservice erfodras" i färdatorn, eller så är det en felkod från dålig spänning nån gång för länge sedan.
ECM 510D är hastighetssignal från BCM, men jag gissar att den hör ihop BCM 0012, dvs samma fel.

Felkodsinformation ECM-250A
Styrenhet motor (ECM) får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen i olika lastområden. Om styrenhet motor (ECM) registrerar att bränsle-/luftblandningen avviker för mycket från mål-lambda, så att adaptionerna hamnar i något av sina ändlägen, sätts felkoden.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak/er
Övre gräns:
-Skadad luftmassemätare
-Lågt bränsletryck
-Luftläckage
Nedre gräns:
-Skadad luftmassemätare
-Högt bränsletryck
-Läckande insprutningsventiler
-Läckande EVAP-system
-Förorenad motorolja
-För hög oljenivå

Felsymptom
-Miljölampa tänd.
-Försämrad prestanda.
-Kan ge hög bränsleförbrukning.
Tack för hjälpen,jag ska börja med att byta abs:ringen först(får ta en sak i sänder),tur man har er.
ps:oljan är nybytt,över 5liter: ds
Ja koderna är raderade men samma kommer tillbaka.

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]