Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på Er,

Jag har en XC90 2004, jag har följande symptom/fel ...

- Förarsidans fönster går inte att ta upp eller ner, när man trycker på på knappen klickar dosan, resten av knapparna och dess funktioner fungerar. Jag har testat och bytt hela dosan men det har inte hjälpt. Har testat att koppla batteriet direkt till elmotorn och då fungerar motorn
- När man låser/låser upp bilen så funkar inte låset på förarsidan.
- När man blinkar vänster så står det att förardörren är öppen och innerbelysningen börjar lysa.

Jag misstänker att alla dessa problem orsakas av ett och samma problem för att i vintras när bilen var torr så funkade allt, när jag tvätta bilen så startade alla problem samtidigt. Häromdagen så plockade jag bort dörrsidan och spruta i lite WD40 och gjorde rent men efter det så slutade skiten funka.

Jag har testat med en testmejsel till kablarna på elmotorn och lampan lyser så det känns inte som problemet är fram till elmotorn, måste vara någon annan stans...

Är det någon som har tips på hur jag kan felsöka eller erfarenhet av liknande?
Tänk på att dörrknappsatsen (DDM) är en datamodul som ingår i CAN-nätet. WD40 känns direkt olämpligt.
Inget som du sprutar i hemdatorn eller surfplattan, eller hur? ....

Man kan heller inte bara byta till begagnade CAN-noder, hursomhelst. Kan gå, och kan krävas can-uppdatering.

Det kan vara DDM som spökar, och ställer till det i CAN-systemet pga blinkers och öppen dörr varningen.
Den sitter ganska skyddad från vatten från fönster-regionen, men är man oförsiktigt med insidan....

Felkodsläsning med Volvoanpassad läsare rekommenderas.
UniversalOBD kan du strunta i nu.
Dom ser bara vissa av motorstyrdonets felkoder.
Aldrig DDM.
MickeM skrev:Tänk på att dörrknappsatsen (DDM) är en datamodul som ingår i CAN-nätet. WD40 känns direkt olämpligt.
Inget som du sprutar i hemdatorn eller surfplattan, eller hur? ....

Man kan heller inte bara byta till begagnade CAN-noder, hursomhelst. Kan gå, och kan krävas can-uppdatering.

Det kan vara DDM som spökar, och ställer till det i CAN-systemet pga blinkers och öppen dörr varningen.
Den sitter ganska skyddad från vatten från fönster-regionen, men är man oförsiktigt med insidan....

Felkodsläsning med Volvoanpassad läsare rekommenderas.
UniversalOBD kan du strunta i nu.
Dom ser bara vissa av motorstyrdonets felkoder.
Aldrig DDM.
Tack för svaret MickeM,

Jag har bokat felsökning hos Bilia, tidigaste tiden var om 3 veckor :( kan inte låta bli att felsöka lite själv då det dröjer så länge samt att besöken på bilverkstan ofta kostar skjortan. Känns lite surt att man inte kan byta ut och testa pga olika CAN ...
Om du berättar var du är kanske du kan få hjälp med felkodsläsningen av någon här på forumet. En hel del av oss har VIDA/DiCE eller annan Volvospecifik läsutrustning.
andersuw skrev:Om du berättar var du är kanske du kan få hjälp med felkodsläsningen av någon här på forumet. En hel del av oss har VIDA/DiCE eller annan Volvospecifik läsutrustning.
Hej andersuw,

Tack för tipset, jag bor i Sköndal. ☺ någon i trakterna som har VIDA/DICE ockh är villig att hjälpa?

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]