Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smille
Fick "bra att veta" på besiktning i våras, glapp i länkarmslagring höger fram. Hörde av mig till Bilia för offert, fick en offert på 6400kr inkl hjulinställning?! Är inte det surrealistiskt dyrt? Själva länkarmen går väl på en 8-900 spänn och så arbete och hjulinställning på det. Byter man vanligtvis hela länkarmen eller bara själva bussningen? Någon som har tips på en billig verkstad i Malmö/Lund-området?
av MickeM
6400kr?
Måste vara båda sidor inkl 4 hjulsinställning isf, men satans dyrt ändå.

Bytte själv relativt nyligen.
1200kr/sida på Mekonomen för själva länkarmarna.

Byta endast bussning övervägde jag, men de ser svår-urpressade ut.
Testade lite på den gamla efter byte, men det vete tusan om jag skulle lyckas.
Har ändå en 25t press.
Svårt att få bra press-stöd på otymplig länkarm.

Dom är inte särskilt svåra att byta själv, om du har någonstans att vara.
Kräver inga direkta specialverktyg.

På tex en trång parkeringsplats utanför lägenheter= Nej nej.
En Gör-Det-Själv-Hall funkar inte heller, för går du bet med nått, är bilen oflyttbar.
av Smille
MickeM skrev:6400kr?
Måste vara båda sidor inkl 4 hjulsinställning isf, men satans dyrt ändå.
Nope, 6400 för en länkarm + arbete + hjulinställning.... (i enbart materialkostnad ville de ha över 2000kr, oklart hur de lyckats räkna ut det)

Ringde Speedy som ville ha 3300 för samma jobb. 2300 för länkarmen+arbete samt en tusenlapp för hjulinställning. Låter helt ok i mina öron.
av Smille
En annan fråga jag kom på: hur märker man att länkarmsbussningen sjunger på sista versen? Bilen drar inte snett vid gaspådrag och väghållningen är normal. På besiktningen sa killen att bussningen "börjar bli lite trött" (och jag fick bra att veta). Betyder det att jag i lugn och ro kan köra 2000 mil till med en trött bussning eller kommer hjulet lossna?
av MickeM
Smille skrev:En annan fråga jag kom på: hur märker man att länkarmsbussningen sjunger på sista versen? Bilen drar inte snett vid gaspådrag och väghållningen är normal. På besiktningen sa killen att bussningen "börjar bli lite trött" (och jag fick bra att veta). Betyder det att jag i lugn och ro kan köra 2000 mil till med en trött bussning eller kommer hjulet lossna?
Även om gummibussningen helt magiskt försvinner, kommer du inte tappa hjulet.
Det är en skruv igenom varje bussning. Fruktansvärt glapp, och ett hemskt väsen skulle det bli.

Jag märkte bara att den drog snett vid acceleration med husvagnen efter.
Inte med bara bilen. Men oj vad däcken blev snedslitna fort.

Ha koll på däcken!
av MickeM
Smille skrev:
MickeM skrev: Ha koll på däcken!
Tack för bra svar! Är det nödvändigt att göra en hjulinställning efter länkarmsbyte?
Ja!
Jag fick tom ratten snett efter byte.

Därför kan det vara långsiktig ekonomi att få båda bytta, om inte den andra bytts relativt nyligen.
Det räcker med framhjulsinställning egentligen.
4-hjulsinställning är lite overkill
Bakhjulen ändras inte av länkarmarna.
av Smille
Har nu fått offert från en bra lokal verkstad, 3200:- för en länkarm inklusive arbete och 4-hjulsinställning. Låter helt ok tycker jag. Frågan är om jag gör det redan i sommar eller väntar till i vår, nästa besiktning är inte förrän i juni.
av magnusd
Jag har glappande länkarmsbussningar på båda sidor fram, men ännu ok på besiktning. Lär få 2.a till våren så byte är inplanerat. Byter båda länkarmarna,
Frågade om hjulinställning. Fick svaret att om hjulinställning är gjord med dåliga bussningar, då måste ny hjulinställning göras, annars inte.Detta eftersom hjulinställningen då kompenserat för glappet.

/Magnus
av Smille
magnusd skrev: Fick svaret att om hjulinställning är gjord med dåliga bussningar, då måste ny hjulinställning göras, annars inte.Detta eftersom hjulinställningen då kompenserat för glappet.
Det där är ju också ett dilemma. Tänk om man byter en länkarm, gör hjulinställning och åker till besiktning, bara för att där få reda på att nån annan framvagnsdel är kass och behöver bytas med ny hjulinställning. Men verkstaden kanske kollar igenom allt innan och säger till om det finns risk för det?
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]