- tor 13 jul 2017, 13:27
Sedan en tid har jag hört ett visslande ljud som jag efter hand förstod kom från urtrampningslagret. Efter att fått prisuppgift på ett kopplingsbyte (12-20000 kr beroende på om svänghjulet behövde bytas) började jag fundera på att försöka göra det själv. Av en händelse fick jag se en youtubevideo med reklam för ett kopplingskit från Valeo som hade ett vanligt svänghjul inkluderat istället för det dyra dubbelmassehjulet som sitter original. Beställde ett sådant från "bildelar24" samt urtrampningslager för ca 5000 kr som kom till dörren efter fyra dagar.
Efter några dagar på garageuppfarten och studier i Hanyes mekhandbok sitter nu allt på plats och funkar väldigt bra.
Med facit i hand hade det gamla svänghjulet och kopplingen hängt med bra länge än, men lagret var helt slut (23000 mil), förmodligen för att gummibälgen runt hade släppt och damm kommit in. Jag hade även beställt packboxen bakom svänghjulet,men där var så torrt och fint så jag valde att inte röra den.
Efter några dagar på garageuppfarten och studier i Hanyes mekhandbok sitter nu allt på plats och funkar väldigt bra.
Med facit i hand hade det gamla svänghjulet och kopplingen hängt med bra länge än, men lagret var helt slut (23000 mil), förmodligen för att gummibälgen runt hade släppt och damm kommit in. Jag hade även beställt packboxen bakom svänghjulet,men där var så torrt och fint så jag valde att inte röra den.
Senast redigerad av 2 cary, redigerad totalt 0 gång.
- By Dannelodesjo