Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#79009
Tjena,

På min V70 2.4T -01 så slits bakdäcken ojämt, bilen har gått 11000 garanterade mil.
Ytterst på bakdäcken är det t.ex. 5mm, i mitten 6mm och innerst 7mm. Så har den betett sig nu under 1 1/2år sedan jag köpte den med olika däck och däcktryck jag provat under tiden. Jag har haft den inne hos en välrenomerad däckfirma som ställt alla fyra hjulen och tittat över i allmänhet. När det inte hjälpte så lämnade jag den till Bilia som gick igenom allt och gjorde ytterligare en fyrhjulsinställning, men utan att hitta något fel.

Men problemet fortsätter och bilen sliter bakdäcken ojämt. Från ett par nya däck så blir dom synligt snedslitna på ungefär 4-500mil.

Jag sätter nu mitt hopp till entusiasterna istället för till verkstyäderna. Mitt däckkonto börjar bli stort.

/Martin
av cme
#79150
Vad står det i protokollet från hjuljusteringen att du har för camber respektive toe-in på bakaxeln (anges per sida)?

cme
Användarvisningsbild
av CarMan
#79157
dom exakta värderna är ju högst intresanta + att vi vill veta om bilen har nivomat.
har du drag?
hur ofta kör du med släp/husvagn
hur ofta lastar du tungt i bilen (hur tungt)

har du sett att den sliter däck. sen haft möjlighet att köra med enny omgång däck efter varje gång du ställt in hjulvinklarna, eller är det samma omgång däck på nu som när du först såg att den slat snett.

en bild på slitaget

som du beskriver det så är det jämt slitet, det är inne ett "accelererande" slitage närmarekanten (med jäm menar jag att det är 5mm presis längt ur o även 3 cm in för att bli 6 på miten o sn 7 3cm innan andra kanten & även 7 ytterst
av TerSve
#79181
Det som bär viktigt är att man justerar alla vinklar när bilen är normallastad. Är billen alltid fullastad så skall den justeras med full last.
Finns en historia om en matthandlare som hade väldiga problem med snedslitna däck. Men han lämnade in bilen tom när det skulle justeras.
Användarvisningsbild
av MartinS
#79320
Det är ett linjärt slitage, alltså "jämt snett". Ett par nya däck verkar det skilja 2-3 mm mellan inner och ytterkant på efter 500mil. Men sedan verkar det lugna sig och slita ner jämt så att säga, så att när det är dags att byta är det 2mm ytterst och 4mm inerst. Helskumt. Jag har sett slitaget på 4 omgångar däck och det har betett sig likadant. de sommar och vinterdäck som följde medbilen när jag köpte den, samt en uppsättning nya sommar och vinterdäck som jag skaffat efter att bilen justerats.

Jag har inte nivomat, dock delbar dragkrok. Men draget används endast någon gång i halvåret och då är det bara en båttrailer eller lätt släpp några få mil, så det kan inte påverka slitaget tycker jag.

Bilen går oftast med bara förare, eller förare med fru och treårig dotter. Väldigt sällan mer last än några kassar från ICA till vardags. Självklart blir det lite mer om man reser bort någon vecka eller över helgen, men absolut inget onormalt, och speciellt inget extremt tungt.

Jag skall försöka fixa en bild.

Vilklarna bak vid senaste justeringen var enligt nedan:

Vänster bak:
Camber: -0.51
Toe: 0.06

Höger bak:
Camber: -0.33
Toe: 0.06

/Martin
av cme
#79352
Nominella data för bakvagnen är:

Camber 0.0 +/- 1.0
Toe-in 0.20 +/- 0.20

Du ligger inom tolerans men det är inte tillräckligt. Man skall sträva efter att ligga direkt på det nominella värdet. Som alla V70n har du negativ camber som är en sjukdom på dessa bilar. Mig veterligen kan maninte göra något åt detta förutom att byta bussningar men de sätter sig ganska snabbt antar jag. Hjulvinklarna är det enda som jag ser kan förklara ditt slitage så jag skulle juster om ytterliggare en gång hos en specialist på detta och vara själv med och se att det blir på nominella mått (i ditt fal toe-in)

cme
Användarvisningsbild
av CarMan
#79368
jag skrev ett långt svar, sen krexha datorn....

sammanfattar.

lingärt slitage, beror inte påtoe & toe är det ända som går att ställa, det är camber som sliter på din bil.

du har inte nivomat, så bilen är lite högre olastad, för att kompensera till när den blir lastad. detta gör att du med olastad bil slitar utsidor & med lastad bil sliter insidor

byt till nivomat, eller lägg 40kg sand i en säck i reservhjulet
Användarvisningsbild
av Bosa
#79383
MartinS: Här har du ju ett gyllene läge att påtala för frugan att en redig baslåda kommer att minska däckslitaget. :D
Användarvisningsbild
av CarMan
#79385
Bosa skrev:MartinS: Här har du ju ett gyllene läge att påtala för frugan att en redig baslåda kommer att minska däckslitaget. :D
kanon ! :lol:

den har ju betalt sigsjälv på 1000 -1500 mil
av cme
#79455
Han har ju redan negativ camber!!! Om man lastar ytterliggare så ökar den till ett större NEGATIVT värde. Detta är ett problem på alla V70. Bussningarna sättersig för de verar ha för liten radialstyvhet. Som CarMan säger går det tyvärr inte attt justera enkelt. Dock brukar felaktig camber slita "skuldrorna" på däcken.

cme
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]