Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Skulle vilja koppla lite extra belysning på min v70 från 00 som skulle behöva lysa bara när ja trycker på gula fjärrknappen. Alltså den som får parkerings belysningen och innebelysningen att brinna. Så om man skulle kunna på shema eller veta varifrån den får väcknings ström.
Kopplat?

Ljusen matas precis som vanligt.
Fjärrmottagaren talar bara om för CEM att signalen kommit, och CEM tänder då ljuset i förinställd tid.
Samma sak som när ljusbrytaren talar om för CEM att tända ljusen, men då utan tidsintervall.
Bara mjukvara i Can nätet.
Jag har använt min styrning från follow home knappen att styra en modul. Tog då helt enkelt ut positionsljusen fram, tog ström via växelrelä till modulen som styrs av strömmen från positionsljusen. När bilen är på, så bryter strömmen från halvljuset styrningen till växelrelät. Annars hade modulen fått ström konstant när tändningen var på. Vrider jag på ljusvredet till bara positionsljusen så startar modulen och halvljuset släcks. Vet inte om detta är något som du tänkt dig?
2ägaren skrev:Jag har använt min styrning från follow home knappen att styra en modul. Tog då helt enkelt ut positionsljusen fram, tog ström via växelrelä till modulen som styrs av strömmen från positionsljusen. När bilen är på, så bryter strömmen från halvljuset styrningen till växelrelät. Annars hade modulen fått ström konstant när tändningen var på. Vrider jag på ljusvredet till bara positionsljusen så startar modulen och halvljuset släcks. Vet inte om detta är något som du tänkt dig?

Tack!! Precis så ville ja ha det. Fan bara man skulle kunna tänka själv :D
Beroende på exakt vad du är ute efter kan en annan lösning vara att skaffa en så kallad "Canbus Function Extender":

https://www.volvotech.eu/v70/V70-MY-2000-2004

Med den kan man ge bilen diverse nya funktioner, bl.a. två som har med den gula knappen ("approach lighting") att göra:

1. Man kan välja att lägga till en eller flera av följande till de ljus som tänds när man trycker på den gula knappen:
Halvljus
Dimljus
Backljus
Det finns också en spärr man kan ställa in så att dessa ljus inte tänds om batteriet har låg spänning.

2. Man kan också göra inställningar som innebär att "approach lighting" tänds automatiskt vid ett eller båda följande tillfällen:
När bilen låses upp
När man tar nyckeln ur tändningslåset

Bland övriga funktioner som man kan välja att slå på ingår följande:

Automatisk låsning när bilen når viss hastighet
Automatisk upplåsning av alla dörrar/luckor efter automatisk låsning när någon dörr/lucka öppnas
Automatisk infällning av backspeglarna (om man har infällbara) när bilen låses, vid dubbeltryck på låsknappen, eller då man tar nyckeln ur tändningslåset
Automatisk utfällning av backspeglarna (om man har infällbara) när bilen låses upp, vid dubbeltryck på upplåsningsknappen, eller då man sätter nyckeln i tändningslåset
Automatisk nedvinkling av en eller flera backspeglar när backen läggs i (om man har elstol på förarsidan)
Intervalltorkning (om man har regnsensor)
En extra fördröjd svepning för att undvika randbildning en viss tid efter att man spolat/torkat vindrutan
Automatisk stängning av taklucka när man låser eller trycker två gånger på låsknappen
Automatisk öppning av taklucka när man låser upp eller trycker två gånger på upplåsningsknappen
Automatisk stängning av fönster när man låser eller trycker två gånger på låsknappen
Automatisk öppning av fönster när man låser upp eller trycker två gånger på upplåsningsknappen
Automatisk påslagning av bakrutevärme och spegelvärme när utetemperaturen understiger inställt värde
"Komfortblinkers": gör att det alltid blinkar minst x gånger (2-4) när man slår på blinkers
Automatisk påslagning av dimljuset när helljuset slås på
Dimljus och/eller extraljus istället för halvljus med ljusomkopplaren i läge 0 (förutsätter att halvljuset först programmeras bort i 0-läge med VIDA; kan kombineras med varning när det är så mörkt ute att halvljuset bör slås på istället)
På- eller avslagning av bränslevärmare när man trycker tre gånger på upplåsningsknappen
Automatisk påslagning av sätesvärme på förarsidan när utetemperaturen understiger inställt värde
Automatisk påslagning av sätesvärme på passagerarsidan när utetemperaturen understiger inställt värde
"Gauge sweep" när tändningen slås på
Välkomst- och avskedsmeddelande i kombiinstrumentet när nyckeln vrids från/till nolläge
Möjlighet att visa följande värden i kombinationsinstrumentet: motorvarvtal, hastighet i km/h, hastighet i mph, batterispänning, kupétemperatur i Celsius, kupétemperatur i Fahrenheit, kylvätsketemperatur i Celsius, kylvätsketemperatur i Fahrenheit, kvarvarande bränsle i liter, kvarvarande bränsle i US gallons, acceleration från 0-100 km/h, acceleration från 0-60 mph
Automatisk sänkning av volymen på stereon när backen läggs i (används om man har ointegrerad PDC bak)
Farthållaren automatiskt påslagen i standbyläge vid start

Man kan ladda ner ett litet program från den sida jag länkar till. Där finns mer information om de olika funktionerna. Vissa av dem finns inte att tillgå på alla bilar. Man kan mata in sitt chassinummer i programmet och därigenom få en lista på vad man verkligen kan få i den egna bilen.

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]