Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
Hej allesammans. Jag tänkte ge mig in på att byta bromsar o köossar själv på wn v70 04a. Vilka verktyg är det jag behöver ?
av 2ägaren
Torx 45 eller insexnyckel, använder själv alltid torx. block nycklar eller Hylsnyckelsats 10mm till bromsskivorna om du ska lossa dem med,13mm bak till oken, 14 eller 15mm fram till oken. Skruvtving för att få in kolven, ha kvar klossen och pressa i mitten på kolven lugnt och försiktigt lite i taget, här kan du en eller två ggr pressa ut dem igen en bit genom att bromsa försiktigt 3ggr i taget så de motioneras. Gå hellre ut och kontrollera en extra gång hur långt ut det kommit, för absolut inte komma ur oket, halvvägs är mer än tillräckligt, lägg i en ny kloss s du inte kommer för långt. Stålborste är bra för rengöring av oket och runt om. Finns olika skolor, men glid pinnarna som du lossat med torx/insex kan du smörja med siliconfett så de rör sig lätt tillbaka när du släpper bromsen.
av MickeM
2ägaren skrev:Torx 45 eller insexnyckel, använder själv alltid torx. block nycklar eller Hylsnyckelsats 10mm till bromsskivorna om du ska lossa dem med,13mm bak till oken, 14 eller 15mm fram till oken. Skruvtving för att få in kolven, ha kvar klossen och pressa i mitten på kolven lugnt och försiktigt lite i taget, här kan du en eller två ggr pressa ut dem igen en bit genom att bromsa försiktigt 3ggr i taget så de motioneras. Gå hellre ut och kontrollera en extra gång hur långt ut det kommit, för absolut inte komma ur oket, halvvägs är mer än tillräckligt, lägg i en ny kloss s du inte kommer för långt. Stålborste är bra för rengöring av oket och runt om. Finns olika skolor, men glid pinnarna som du lossat med torx/insex kan du smörja med siliconfett så de rör sig lätt tillbaka när du släpper bromsen.
Det är insex nr7 på glidpinnarna till bromsoken.
Udda storlek och inget man normalt har hemma.
av VolvoFrälst00
så det skall alltså ej vara torx 45 utan det som skall vara är insex h7 ? eller funkar en torx 45a om man skulle råka ha den hemma ?
av MickeM
Det är mycket möjligt att en torx 45 "fungerar", men skruvskallen är en insex nr7. Sitter den hårt är det alltid bäst att ha rätt verktyg.
En insex nr7 hylsa till spärrskaft kostar under 100kr, och kan behövas om den fastnat.
av MickeM
Precis!
av VolvoFrälst00
Jag har ingen som helst erfarenhet av byta bromsar tänkte bara riva på parkeringen. Är det svårt ? Kan man hitta guider ?

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]