Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freil
Hej,
Ny på forumet!
Har ett problem som gäckat ett tag. Köpte en XC70 2.5T -05 för ca 1-1/2 år sen och strax efter inköp upptäckte jag att den läckte olja. En hel del visade sig. Snubben som jag köpte av (har egen verkstad) var god nog att kolla upp och fixade, trodde jag. Det visade sig att läckaget bestod, rätt kraftigt fortfarande. Påpekades på besiktning och efter ett antal veckor förra sommaren lyckades han täppa till, nästan. Tillräckligt nog att den gick igenom, men med notering. Läckaget var då och är fortfarande ganska litet, 1-2 droppar under en arbetsdag men vet ju inte om den endast läcker när den är igång... fyller på kanske 1 liter var 3-4 månad max.
Enligt nämnd mekaniker hade han bytt alla möjliga packningar som går byta, packboxar, vevaxel, flera gånger. Han kunde således inte hitta vart denna läcka kom ifrån, han gissade att det kunde vara något med de variabla kamdreven? I mina ögon är han kompetent men framförallt billig jämfört med mekonomen och troligen märkesverkstäder, men som han sa jobbade han mest med dieselbilar! Jag lade ut en ansenlig summa förra året på denna gamla häck 20k+, som för övrigt går helt underbart, och ber nu om ert råd vad göra. Är det Mekonomen eller ska jag vända mig till Volvo? bara fasar på vad det kommer kosta. Men jag antar de ger en garanti på att det ska fixa sig?
Läckan verkar vara enbart på höger sida av motorn, eller vänster om jag ser mot huven.
Tack för svar och tips!
mvh
av freil
Hej och tack för svar. Ja du, önskar jag hade kunskapen att svara dig. Men jag antar att en erfaren bilmek kanske kollar det?
Användarvisningsbild
av fisse
Välkommen i klubben med läckande 2.5T motor....

Jag tycker det är märkligt att personen du varit hos inte hittar läckan? Det är inte hjärnkirugi att spraya på avfettningsmedel som man sedan spolar av med högtryckstvätt. Blås torrt med en kompressor, starta bilen och vänta tills det börjar o synas olja... Det ska en normalbegåvad mekaniker klara.

Min läcker mellan toppen och blocket, men ditt kan ju komma någonstans ifrån. Som någon påpekade i tråden så är vevhusventilationen högt upp på att kolla listan. Speciellt slangen från toppkåpan ned till avskiljaren. Det underlättar om bilen är på en lyft för då har man koll på vad som händer undertill också.
av MickeM
freil skrev:Hej och tack för svar. Ja du, önskar jag hade kunskapen att svara dig. Men jag antar att en erfaren bilmek kanske kollar det?
Det kan du kolla enkelt själv.
Med varmkörd motor lossar du oljepåfyllningslocket, och sätter en engångs plasthandske med buntband.
Övertryck visar sig då ganska omgående om handsken blåses upp. Speciellt om man varvar lite också.
Alt kan man sätta tummen över oljestickans hål, och vänta nån minut med motorn igång, och så avgöra hur det ev är tryck. Ut, in eller inget alls.

Det ska helst vara ett litet undertryck, men känns varken under eller övertryck är det nog rätt ok.
av andersuw
Ja möjligheten att vevhusventilationen är tilltäppt kan man, och bör man, enkelt kolla själv. Ytterligare en variant på det tema MickeM beskrivit, och den kanske allra enklaste, är att ta bort oljestickan och lägga en liten papperslapp, t.ex. ett kvitto över öppningen på röret. Om vevhusventilationen funkar som det skall är det tillräckligt undertryck för att lappen skall ligga kvar. Om den hela tiden vill "blåsa bort" från röröppningen har man övertryck och därmed risk för att motorn trycker ut olja någonstans. Det kan vara marigt att känna skillnaden med fingret. Även när ventilationen är frisk suger den ju knappast som en dammsugare. Men papperslappen på röröppningen är ett test som är lika känsligt som det är enkelt.
av freil
Hej Alla och stort tack för svar!
Vad jag förstår vad det det han gjorde (avfettade etc), men tydligen lyckades han inte hitta. är ju inte säker på att han kollade med motorn igång, kanske bara lät den stå över natt, men låter det vara osagt. Men på något sätt skönt att ni säger att det borde vara lätt att hitta. Ska testa det ni tipsar om och återkommer med resultat.
Tack igen!
mvh
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Han sa att det kunde vara vvt-enheterna.. ett ganska vanligt läckage. Tar tid att byta dem och de är dyra. Bara vvt-enheterna kostar 6000:- . Men det är ganska enkelt att kolla. Ta bort kamremskåpan. Är det oljigt på kamremmen och runt vvt-enheterna? Känn då på glappet. Vvt-enheterna får glappa max 1 mm in och ut. Glappar det mer är det dem som läcker.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
av freil
Hej och igen, tack för svar.
Är ingen van mekare, långt ifrån :wink: ger mig som högst på en moppe...
Har i alla fall testat tips ovan ang. vevhusventilationen. Papperslapp fastnade inte, inget suga alls, lätt rök från oljesticka/ oljepåfyllning. Testade sen plasthandske över oljepåfyllningen och den blåstes upp på tomgång, och mycket högre tryck vid lätt gaspådrag. Ej normalt vad jag då förstår. Så vevhusventilationen behöver rengöras, är det troligt att detta orsakar det lilla läckaget? Läste nån annanstans att detta kan orsaka att packboxar trycks ut? Intressant nog hade han (bilmeken) problem att dessa hoppade ut när han bytte dem förra sommaren, han fick limma fast dem!? :shock: Mne ändå märkligt att han inte kollade detta?
Tack!
Mvh
Användarvisningsbild
av VaCUm
Av ren nyfikenhet. Hur långt har den gått? Har varit med om att flera icke turbo-modeller får övertryck i vevhuset vid 22-23 tusen mil.

Vid övertryck är det regel att man byter ut oljefrånskiljaren och tillhörande slang upp till toppen. Slangen brukar vara skör/porös och oljefrånskiljaren fylld med rester av gammal olja.
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]