Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jtv
Hej, jag har ett problem med min bil, den dör under färd,nu startar den inte alls
Jag har bytt bränslepump och mätt upp så den får ström,den får ström men det verkar det precis som om den slås av.
Har kopplat in en dator till bilen för att se felkoder,fick en på givaren till svänghjulet den är nu bytt.
Det verkar vara dåligt bränslertyck i den då det bara sipprar lite från ventilen på insuget.
Jag har följt upp kablarna från bränslepumpen som går ut med förarsidan dom ser och verkar hela ut då pumpen får ström.
Jag har bytt bränslepump och bränslepumps relät och jag har bytt bränslefilter ifall det va täppt och pumpen bränt relät,men så va inte fallet! För problemet kvarstår. Man hör inte att pumpen går när man vrider på tändningen. Förut har bilen ibland dött under färd,har man då väntat några minuter så har den gått att starta igen, och så har den gjort några gånger tills för någon vecka sen då jag klara mig hem. Nu är den alltså död.
finns det kontakter för säkerhet ifall man krockar som stänger av strömmen till pumpen på denna modell? Tänkte att dom kanske krånglar med glappkontakt.
Vad står näst i tur på att byta Ut? Pump/relä/filter är bytt alla säkringar är hela. styrenheten kan den ha med detta att göra på nåttvis?
Tacksam för tipps och hjälp.
Mvh.
av andersuw
Hur mycket bensin har du i tanken? Det kan ibland vara problem med det system som skall tillse att bensinen fördelar sig jämnt mellan de båda tankhalvorna. Ligger det mesta av bensinen i fel tankhalva kan den inte pumpas fram till motorn.
av Jtv
Hej och tack för ditt svar.Det strecket under halv tank i så det är nog lugnt hoppas jag.
jag såg dessutom att hela sugmodulen va under ytan när jag stoppa ner utbytespumpen. Har du fler idéer?för jag har slut på mina..är inne på styrboxen nu och riva ur den och byta.
av MickeM
Har du felkoder nu efter vevaxelgivarbytet?
Någon ny?

Är du 100% på att det var vevaxelgivare, och inte kamaxelgivaren?

Hur det fungerar:
(Jag vet att nedan gäller för bilar utan CAN, men kanske är lika med CAN, även om det nätet kan fördela informationen bättre )

Symptomen stämmer lite på kamaxelgivaren, men inte 100%.
Känner den givaren inte av att motorn rör sig, så fimpar den bränslepumpen. Även under färd givetvis.
Detta för att pumpen inte ska fortsätta pumpa bränsle med tändning på, vid tex en krock.
Bränsleläcka = ev, eld, och forsätter pumpen sprida bränsle, trots att motorn sannolikt stannat, så eskalerar det fortare.

Men.
Pumpen ska starta i nån sekund, om du bara vrider på tändningen. Sen stanna igen.
Du borde alltså höra den, men det gör du ju inte. Talar lite emot.
Pumpen ska sen inte starta förrän kamaxelgivaren säger till ECM att motorn rör sig. ECM startar då pumpen.

Felkod borde finnas på kamaxelgivaren i detta scenario.
Dessutom:
Finns ström till pumpen under hela startförsöket, (imte bara i nån sek när tändningen slås på) är det ett annat fel.

EDIT: Åtskilliga stavfel, och lite infoändring!.
Senast redigerad av 3 MickeM, redigerad totalt 0 gång.
av Jtv
Hej Micke. Japp jag är helt 100 på att den visa svänghjulsgivaren,jag hade kamaxelgivaren i bakhuvet och tänkte byta den åxå,men gjorde inte det då jag inte visste att den nöp pumpen.samt att jag inte fått felkoder på den. Men nu när jag fått reda på att den fimpar pumpen om den inte känner av rörelse. Ska köpa en ny imorgon och pröva byta. Nej inga felkoder alls efter. Jag köpte ett nytt relä häromdagen och satte i,då hörde jag hur pumpen gick då jag vred på tändningen,sen starta jag och den hoppa igång.GÖTT tänkte jag fast lyckan varade bara i 30 sekunder sen dog den igen. Därav trodde jag filtret va täppt och jag satte dit ett nytt samt nytt relä om det andra bränt. Men ska givetvis byta givaren till kamaxel nu åxå..tack för ditt tips och svar!
av MickeM
Jag vill tydligt påpeka att jag vet att det fungerar så på V70I och äldre. (Även andra bilmärken)

S80, S60, V70N, och alla andra med CAN-nät, som ju kan ta information betydligt enklare lite vartifrån som helst, så jag är inte 100% på dessa.

Jag hoppas att någon annan kan konfirmera, eller dementera innan du byter nått "semi-dyrt" baserat på en internetgissning.
Du borde ju ha felkod också, tycker jag.
Har du kollat nyligen?

Edit: Notera att jag ändrade mitt inlägg något, medan du svarade!
av Jtv
Det e lugnt,jag har bytt dom andra sakerna på ren gissning utifrån vad jag tänkt det kan ha varit, kamaxelgivaren är inte så dyr så det kan va värt att byta den enbart för att utesluta att det INTE är den. Då är pump/relä/filter/sväng samt kamgivare bytt. Det gav ingen felkod på den som sagt,vilket man kan tycka att det borde göra om den e paj. Dock billigare att byta den än lämna in bilen på verkstad. Dom stoppar ju ändå i kontakten och läser felkoder bara antar jag. Sen får dom göra det jag gör nu, felsöka och byta och utesluta det ena efter det andra. Jag är absolut inte van att skruva med "nya" bilar..äldre V8 motorer med mindte el i är mer min musik haha. Jag kollade felkoder förra veckan..kan iåf göra en ny koll,men eftersom bilen inte rullat sen dagen den stanna och problemet kvarstår efter allt jag bytt och gjort så är det nog samma resultat i datan mä tror jag. Men det e klart kolla en gång till skadar ju inte. Tack så mkt för svaret.
av v70t4y2000
Börja i RÄTT ände o byt inte på gissning.
Alltså bränsleproblemet först,du skall ha lite mer än 3bars bränsletryck efter du dragit på tändningen o du hör pumpen en stund.
Du behöver inte starta bilen för att få tryck.
av Jtv
Jodå det vet jag att man ska göra,och nej jag hör den inte när jag drar på tändningen. Den får ström dock för jag har mätt upp den. Och den funkar för jag har kört den via batteriet. Det går till Och med runt på 6 volt vilker jag testa med laddaren
. Har du någon idé om vart jag ska börja Då? Det ska ju komma en ordentlig dusch när man trycker på nippeln på insuget..nu rinner det bara. Inget tryck.
av Jonas_latt
Jag hade jätte problem med min bil för ett tag sedan. Den dog ibland. Jag felsökte utan resultat men tillslut bytte jag pump. Sen funkade den en kort stund.sen dog igen.

Tillslut beställde jag en begagnad pump med sug delen till andra halvan.. Sen funkade det. Du skrev att du hade halv tank. . Är det inte från andra halvan den tar efter halvtank?
I så fall kanske din sug funktion inte funkar.

Tanka över halvtank och prova starta.

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]